Hej!

Jag ber om råd & hjälp gällande hårdvaxsoljebehandling på köksbänk.

Jag slipade bort alla gammal olja/vax på kökbänken av ek. Körde med Festool Rotex med sandpapper Granat P80, 120, 180 och slutligen 240. Torkade av med en lätt våttrasa noga, och bänken var slätt och perfekt innan tänkt behandling med Osmo hårdvaxsolja sidenmatt.

Visste inte vilken pensel/trasa som skall användas, så jag åkte till proffsmåleributiken och snackade med en som verkade kunnig. Han gav mig en Well & Co Pure Bristle pensel, och sa att den är rätt för ändamålet. Var lite skeptisk till penseln som kändes lite väl grov när jag tog av plasten, men tänkte att han måste veta sin sak..

Strök första strykning med penseln, följde enligt instruktioner på burken. När det torkat, kände jag att ytan blivit något "korniga" & grövre, troligen på grund av penseln. Oskön känsla.
Hur får jag ytan slätt igen, som det var innan med P240? Mellanslipa eller polera? Med vad?
Och vad ska jag använda för påstrykningsverktyg som ger en slätt och fin yta, som innan med P240:n.

Jättetacksam för hjälp.

Mvh
Magnus
 
Redigerat:
Googlade.. Verkar som man skall putsa försiktigt med Abralon P500, och sedan använda mikrofiberroller alternativ mikrofibertrasa/duk.
Är det rätt väg att gå?
 
Jag kör mycket med hårdvaxolja och har ett recept jag tycker funkar väldigt bra.

* Putsa till 240 papper, borsta av det mesta av dammet. Hårdvaxoljan är ingen lack så det är inte superkritiskt att det är helt dammfritt innan ytbehandling.

* Lägg på första lagret med vilken budgetpensel som helst. Det ska penslas på "lagom", inte rinna eller bli pölar.

* Efter 10-15 minuter jobbar jag runt/jämnar ut oljan med luddfritt papper i stil med det här. http://www.clasohlson.com/se/Polerrulle-Sonax/34-8632 .Pappret är lite styvare och tjockare än vanligt hushållspapper. Avslutar med heldrag i träets längsriktning, kant till kant.

* Efter första lagret slipar jag med Abralon 600 eller 1000 kudde (lite beroende på hur ojämnt det känns efter första lagret) http://www.axminster.co.uk/mirka-abralon-finishing-pads-ax851947 Kuddarna är mjuka och följer träets gropar o ojämnheter bättre än sandpapper.

* Lager 2 läggs på som lager 1, om lager 2 är mitt sista lager försöker jag torka bort/polera i längsriktningen ännu mer med luddfria pappret, lager 1 handlade det mest om att jämna ut oljan med pappret.

* Ibland kör jag även 3e lager, om det ex är en bordsskiva och i ditt fall med bänkskiva tycker jag absolut du ska köra 3 lager. Om det är 3 lager brukar abralon 1000 kudde vara lagom efter andra lagret.

Efter alla lager kan man putsa till det med vit skurnylon (finns i alla målarbutiker). Denna procedur ökar dock glansen något, så vill man ha det matt är det inte att föredra.
 
  • Gilla
cito och 6 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Jag kör mycket med hårdvaxolja och har ett recept jag tycker funkar väldigt bra.

* Putsa till 240 papper, borsta av det mesta av dammet. Hårdvaxoljan är ingen lack så det är inte superkritiskt att det är helt dammfritt innan ytbehandling.

* Lägg på första lagret med vilken budgetpensel som helst. Det ska penslas på "lagom", inte rinna eller bli pölar.

* Efter 10-15 minuter jobbar jag runt/jämnar ut oljan med luddfritt papper i stil med det här. [länk] .Pappret är lite styvare och tjockare än vanligt hushållspapper. Avslutar med heldrag i träets längsriktning, kant till kant.

* Efter första lagret slipar jag med Abralon 600 eller 1000 kudde (lite beroende på hur ojämnt det känns efter första lagret) [länk] Kuddarna är mjuka och följer träets gropar o ojämnheter bättre än sandpapper.

* Lager 2 läggs på som lager 1, om lager 2 är mitt sista lager försöker jag torka bort/polera i längsriktningen ännu mer med luddfria pappret, lager 1 handlade det mest om att jämna ut oljan med pappret.

* Ibland kör jag även 3e lager, om det ex är en bordsskiva och i ditt fall med bänkskiva tycker jag absolut du ska köra 3 lager. Om det är 3 lager brukar abralon 1000 kudde vara lagom efter andra lagret.

Efter alla lager kan man putsa till det med vit skurnylon (finns i alla målarbutiker). Denna procedur ökar dock glansen något, så vill man ha det matt är det inte att föredra.
Stort tack Ola för en utförlig beskrivning. Ska definitiv köra din metod. Återkommer med resultat.
 
Det du känner efter första strykningen är att träet reser sig när det blivit blött (av hårdvaxoljan). Detta måste slipas bort, precis som Ola exemplariskt beskriver ovan med Abralon. Men skulle lika bra funka med 240 papper efter första strykningen också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.