Hej

Har lite problem på övervåningen, tycker inte ventilationen är tillräcklig. har blocket bort en bit fönsterlist i varje rum/alternativt öppnat tilluftsventilen mer. Men gör man pappersprovet på frånluftventilen så fastnar det ej. på övervåningen finns 3 sovrum 1 wc. Alla rummen har en egen frånluftsventil. Har prövat att sätta fönstret på lite lite glänt men draget förbättras ej, vilket tyder på att det inte är för lite tilluft (detta tester/kontroller gjorde jag i januari).

Funderar på att skruva igen alla frånluftsventiler utom den på WC där jag funderar på att sätta en PAX 240 http://www.pax.se/html/flaktar/fakta_240.html med ställbar hastighet. Alla rum har numera glipa under dörrarna då jag har tagit bort trösklarna (laminatgolvet löper genom hela övervåningen).

Är det någon som har gjort något liknande för att förbättra ventilationen i ett hus där varje rum har haft egen frånluftventil?
 
Gjort liknande ändringar i gamla lgh. som fungerat mycket bra!
Helt rätt tänkt.
Ta in luft från boningsrummen och sug ut från wc bad kök etc.
Självdraget borde då bli bättre, tänk dock på att självdrag är i stort sett 0 vid samma temp inne ute och ökar ju kallare det är ute.
Om du installerar fläkt, kolla så den ej suger från en annan f-kanal vid drift.
 
Hej Raukas

Min tanke var att stänga dom andra självdragsventilerna.

MVH PPALM
 
Ja, det borde fungera. Testa att sätta igen dom provisoriskt och sedan kolla så att självdraget i muggen förbättras, annars kanske man kan misstänka smuts/stopp i kanalen. Därefter montera din Pax.

Riktvärde för flöde är ca 4 l/s per person och sovplats.
 
Inga problem det är tallriksventiler i alla frånluftskanalder.
Vet att luften går bakvägen i några idag så det känns om jag måste göra något.
Man vill ju inte ta tilluften brevid utsläppet från pelletseldningen på skorsten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.