Syrran och hennes sambo behöver fixa till sitt värmesystem. Nu har de en CTC oljepanna med värmeväxlare med pelletsaggregat. Handshuntat men med innegivare till cirkpumpen. Brännaren tänds upp väldigt ofta och går korta stunder pga liten vattenvolym, ska flera duscha i rad så händer det att vv tar slut.

Vad tycker ni vore bäst för få ner pelletsförbrukningen/öka komforten?
Riktig shuntstyrning natruligtvis.
1. Koppla in en 100l varmvattenberedare som tar vid när vv i pannan tar slut? Även köra denna på sommaren.
2. Köra mot en 500l acktank för att få längre gåntid? Isf funkar det med laddomat 3030?
 
H
Båda ideerna är nog bra. Många pelletseldare går i taket om man nämner acktank i kombination med pelletseldad panna. Visst blir det värmeförluster men har man en källare som ändå behöver värmas upp spelar ju förlusterna ingen roll om acktanken ställs utanför pannrummet. Jag tror man klarar sig med mindre tank än 500 liter.
Ett alternativ är att köpa en begagnad elpanna och koppla in med en cirkulationspump till CTC pannan. Tar man varmvattnet från elpannans beredare så kan man helt stänga pelletspannan på sommaren, köra elpannan och spara en del pengar- Detta förutsätter att man sätter en avstängningsventil för cirkulationen mellan pelletspannan och elpannan annars får man självcirkulation.
Att värma upp ett pannrum, en rökgång och en pelletspanna hela sommaren för att få varmvatten är inte ekonomiskt.
Ytterligare en fördel är att elpannan kan gå in och ge grundvärme de gånger som pelletsbrännaren stannar.
 
500l tank tänkte jag mest på för det finns ju nästan gratis på blocket. Elpanna är smart, lite utav bägge alternativen. Bägge fallen kräver väl någon typ av laddomat.
Ev kanske det skulle räcka med 100-200l tank som volymförstorare till pannan, borde funka med självcirkulation. När brännaren behöver startas 4ggr i timman blir det ju väldigt mkt startdos och el till "tändaren".
 
Ett alternativ kan ju vara att ändra hysteresen för brännaren, alltså öka intervallet för vid vilken temperatur brännaren tänder respektive stänger av. Är detta ställt på låt säga 60-90 grader så bör ju antalet uppstarter minska väsentligt.
 
H
Ja till och med en 100 liters elpanna minskar ned antalet starter betydligt. Laddomat tror jag inte behövs, den är väl till för att man ska få skiktning i acktanken. I det här fallet gäller det volymförstoring och då ska väl hela acktankens volym värmas, inte 30 grader i botten och 80 grader i toppen. Jag har provat med självcirkulation från pelletspannan till elpannan och det fungerar. Nackdelen med det är att man får varmvattnet i toppen på elpannan/acktanken och därigenom oönskad skiktning. Bättre blir det med en cirkulationpump som tar bottenvattnet från pelletspannan och blåser in i botten på elpannan/acktanken.
Skapliga elpannor finns också till bra pris på blocket, det är många som byter till fjärrvärme.
Tycker att elpanna som komplement till pellets fungerar förträffligt. Nu törs man åka bort några dagar på vintern utan att riskera sönderfrysning.
 
Snål spolmunstycken i Duchen är juen grej att sattsa på om ni inte redan har det i dag. Räcker ju lite längre då..
 
Loffe skrev:
Ett alternativ kan ju vara att ändra hysteresen för brännaren, alltså öka intervallet för vid vilken temperatur brännaren tänder respektive stänger av. Är detta ställt på låt säga 60-90 grader så bör ju antalet uppstarter minska väsentligt.
De har provat att låta pannan gå ner längre i temp, men då finns det ännu mindre vv...
 
Per-Erik skrev:
Snål spolmunstycken i Duchen är juen grej att sattsa på om ni inte redan har det i dag. Räcker ju lite längre då..
Vet faktiskt inte om de har det.
Deras små barn brukar bada i badkaret då räcker det inte ändå.
 
holmertz skrev:
Ja till och med en 100 liters elpanna minskar ned antalet starter betydligt. Laddomat tror jag inte behövs, den är väl till för att man ska få skiktning i acktanken. I det här fallet gäller det volymförstoring och då ska väl hela acktankens volym värmas, inte 30 grader i botten och 80 grader i toppen. Jag har provat med självcirkulation från pelletspannan till elpannan och det fungerar. Nackdelen med det är att man får varmvattnet i toppen på elpannan/acktanken och därigenom oönskad skiktning. Bättre blir det med en cirkulationpump som tar bottenvattnet från pelletspannan och blåser in i botten på elpannan/acktanken.
Skapliga elpannor finns också till bra pris på blocket, det är många som byter till fjärrvärme.
Tycker att elpanna som komplement till pellets fungerar förträffligt. Nu törs man åka bort några dagar på vintern utan att riskera sönderfrysning.
Borde det inte vara bra om det skiktar sig?
 
H
Palte skrev:
Borde det inte vara bra om det skiktar sig?
Du var ju ute efter att få längre gångtider på brännaren. I alla fall med en elpanna eller en liten acktank på 300 liter inkopplad så vill du väl då att hela vattenmängden ska följa med i uppvärmningen, inte att du har lite varmvatten i toppen på tanken och resten kallvatten.
 
Skiktning ger längre gångtid, värm hela tanken och ta ut värmen skiktat
 
H
Matss skrev:
Skiktning ger längre gångtid, värm hela tanken och ta ut värmen skiktat
Du har nog rätt i att med en stor acktank på 1000 liter eller med är det bäst att ta ut vattnet skiktat.
I mitt fall har jag en elpanna på 150 liter kopplad till en pelletseldad panna på 140 liter. Det räcker för att få längre gångtider och en del andra fördelar. En stor acktank till en pelletspanna kan jag inte se några som helst fördelar med.
 
Jag ser inga nackdelar med att ta ut värmen skiktat
 
Palte skrev:
Syrran och hennes sambo behöver fixa till sitt värmesystem. Nu har de en CTC oljepanna med värmeväxlare med pelletsaggregat. Handshuntat men med innegivare till cirkpumpen. Brännaren tänds upp väldigt ofta och går korta stunder pga liten vattenvolym, ska flera duscha i rad så händer det att vv tar slut.

Vad tycker ni vore bäst för få ner pelletsförbrukningen/öka komforten?
Riktig shuntstyrning natruligtvis.
1. Koppla in en 100l varmvattenberedare som tar vid när vv i pannan tar slut? Även köra denna på sommaren.
2. Köra mot en 500l acktank för att få längre gåntid? Isf funkar det med laddomat 3030?
Vad har pannan för vattenvolym??
Det är viktigt om man ska köra pellets mot acktank att ha så liten vattenvolym som möjligt i pannan, Helst under 50 liter o då ska även vv kopplas så det tas ur tanken men man kan ju köra via pannans vvx först...
Jag kör mot en 500 l acktank som iof är dåligt isolerad (60 mm) o då det är runt 0° så går brännaren 2 ggr/dygn då jag kör 40° diff mellan start/stopp med 2 tim driftstid/gång, på sommaren för endast vv går den 2 tim varannan dag o förbrukningen är då ca 3 kg/dygn i snitt....
Med en bra isolerad tank på 1200-1500 l hade det bara blivit kanske 150 starter/år för brännaren el max 1 start/dygn men då krävs att tank o rör är riktikgt bra isolerade...

En dusch tar ca 30 kW vilket gör att man måste ha ett stort lager med vv el hög effekt, För hög efter husets behov...

Går brännaren köra med underhållsglöd?? (vad har dom för brännare)
Tror faktiskt det skulle va billigaste/bästa lösningen med en elberedare o dubbla blandningsventiler så det börjar spetsas från beredaren då pannan inte klarar vv o stänga pannan sommartid, Finns beg på nätet...
 
Vet ine vad brännaren heter. Underhållsglöd ska gå att få men de har aldrg lyckats att få det till att funka.
Ska kolla hur mkt de vill investera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.