Jag bor i ett gammalt torp (timmerhus) från 1600-talet och har funderingar kring hur jag kan förbättra luftflödet i sovrummet. Ventilationssystemet bygger på självdrag med utsug genom skorstenen, men då jag inte eldar så ofta vill jag förbättra luftintaget.

I köket finns två ventiler (rosa på ritningen), ett mot yttervägg i takhöjd och ett i skorstenen i takhöjd. I köket verkar luften bytas ut av sig själv oavsett om jag eldar eller ej. I sovrummet finns ingen ventil, ett hål i fönsterramen är den enda öppningen ut. Hålet i skorstenen (i golvhöjd) är igensatt sedan kaminen togs bort.

Tror ni att jag kan öppna upp för ventil i sovrummet och på det viset öka inflödet (rött på ritningen)? Jag vill framförallt få bättre luft där sängen är placerad och om jag placerar ventilen där behöver den vara högt upp. Jag har läst någonstans att inluft placeras långt ned och utluft högt upp. Här blir i sådant fall alla ventiler i ungefär samma höjd. Behöver jag komplettera med fläkt i skorstenen i köket?

Kom gärna med tips, idéer och tankar!
 
Hej, nu vet jag inte alls hur klimatskalet ser ut eller om murstocken är tät.

Vanligtvis är husen ganska otäta, du bör inte behöva montera friskluft/uteluftsventiler. Upplever du att huset är tätt, så kan du borra in ventiler i fönsterkarm/båge. Typ Biobe ventiler.
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.