Hej,

Min gräsmatta har i vissa områden dålig växtkraft och troligen jord.
För ett par år sedan hade jag en firma som anlade en L-stödsmur och i samband med detta så jämnade de ur och som det verkar tog bort det övre lagret matjord så det blev mest lerjord kvar.

Efter semestern när jag kom hem så har bitar av denna yta blivit hårt ansatt av värmen/torkan medan de andra delarna som återfyllts av matjord och tidigare yta så mår det bättre.

Hur kan jag bäst förbättra gräsmattan/jorden?

Bilden nedan beskriver området tydligt

Delvis brun och skadad gräsmatta med en gul slang och staket, intill vitt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Min gräsmatta såg likadan ut. Hårt packad, torr och utan mull (dåligt mikroliv). Jag har slängt på ca 5 cm mull (dock i omgångar) och låtit det sjunka in och fått lite hjälp av grävmaskinslarver i att blanda det översta lagret.

Jag har även slängt på lite kogödsel för att stärka mikrolivet. Ovanpå detta kommer jag nu lägga på lite mer gräsmattejord (2-3cm) och så om hela mattan. Men jag märker redan efter 1 mån med mull att mkt av mitt gula gräs har börjat komma till liv igen och vissa kala fläckar som jag hade och som jag stödsådde har fått liv. Så jag skulle nog testa med att lägga på mull. Mull funkar bra oavsett om du har lera eller sand, och om du har hårt packad jord också.

Sen är det viktigt att välja rätt gräsfrö som matchar jord och solläget.
 
Tack för tipsen @mutalisken - vill inte gärna höja gräsmattan för mycket men kan nog vara idé att strö på lite mull i höst tillsammans med gräsfrö. Har nog lite för ömtåliga gräsfrö tror jag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.