Jag har av och till stora problem att logga in på siter som använder Googles "Jag är inte en robot" + captchas. Jag kan få upp 30 captcha på rad följt av ett "inloggningen misslyckades". Uppenbarligen tycker Google att mitt hemnätverk är suspekt på något sätt oavsett hur många bussar och trafikljus jag klickar på. Kopplar jag upp datorn mobilt i stället så kommer jag in direkt eller efter 1-2 captcha. Jag fick även tipset att i stället för att använda Firefox köra Chrome och vara inloggad på Google och jodå, då fungerar det.

Så nu sitter jag här och "måste" använda Chrome i Google-inloggat läge för att en hemlig Google-algoritm bestämt det. Kundtjänsten på de siter jag försöker logga in på kan såklart inte heller göra något. (Svaret brukar bli att de förklarar på treåringsnivå vad en captcha är och att "det kan vara svårt att klicka rätt på första försöket".)

Någon som har liknande erfarenheter?
 
Inga erfarenheter av specifika problem, och jag har nog aldrig behövt mer än två försök, men jag kan inte låta bli att fundera.

Om jag bevisar att jag är en människa genom att hitta alla trafikljus - hur säkert känns det då med självkörande bilar?
 
Har varit med om samma sak när jag ska logga in på Steam. Kvittar hur jag gör kommer bara nya captchas. Försök komma runt det med ett annat inloggningsätt eller från annan dator/padda/mobil.
 
Unikt namn
Google missbrukar sin dominerande position på webben för att få fler användare till Chrome.

Ett stort bolag som rövar sig, inget konstigare än så.
 
  • Gilla
Bombus pratorum
  • Laddar…
C
Unikt namn Unikt namn skrev:
Google missbrukar sin dominerande position på webben för att få fler användare till Chrome.
Inte bara det, genom att lösa captchan så är du en gratisapa som tränar goggles bildigenkänningsalgoritmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.