Håller på att riva bort en plastig renoveringstapet som sitter dåligt och är fult spacklad (se bilder) och under finns spånskivor (från 1940-talet, troligtvis) som här och där har papp fastklistrad (se bilder). Det är ett litet utrymme - gästtoan - som jag vill få släta väggar till, för att sedan måla. Hur ska jag göra för att förarbetet ska bli bra? Kan det finnas giftiga ämnen i sådana här spånskivor, typ formaldehyd? Bör de sitta kvar eller är det bättre att riva väggarna och sätta upp gips? Antar att det är bräder bakom skivorna … Tacksam för goda råd!!!
 
  • Delvis borttagen plastig renoveringstapet som avslöjar spånskivor från 1940-talet med fastklistrad papp och ojämn yta i ett pågående renoveringsprojekt av en gästtoa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en vägg där en plastig renoveringstapet är delvis borttagen, och den underliggande spånskivan med fastklistrat papp syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en mörk, ojämn, glansig vägg som är dåligt spacklad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En rund ventil i metall monterad på en vägg med tapet och ett blommönster, delvis synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på riven tapet med fläckig puts och spånskivor under, i ett gästtoalettprojekt där väggarna ska göras släta för målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det spånskivor eller masonit? Det förekommer tjock masonit ibland i äldre hus.

Jag tycker att ett problem brukar vara att skivorna inte sitter fast i reglarna bra nog med bara spik. Det är lätt att det rör sig så att skarvarna blir synliga eller i värsta fall spricker. Det är ju också vad som hänt med den gamla tapeten.

Vill du satsa på befintliga skivor så slipa dem någorlunda släta. Det går att spackla in pappremsor över skarvarna. Dock är det enklare att spackla springorna, slipa slätt, limma remsor och sedan spackla igen. Men man får många torktider på det viset. Eventuellt kan du komplettera spiken med ett antal skruv innan du spacklar för att stärka skarvarna en del.

Sedan är det givetvis ett alternativ att ersätta skivorna med gips också.
 
Tack för ditt svar! Hur ser man skillnaden mellan spånskiva och masonit? (Det är inte tretex i varje fall.)
 
Masoniten brukar vara lite mörkare. Den har en blank och en mönstrad sida medan spånskivan är matt och slät på båda sidor. Masoniten är möjligen lite mjukare. Men det har ingen större betydelse vilket det är vad jag vet.
 
Aha, tack - då är det nog masonit!
 
Gipsa över det där om du ska ha det bra.
 
  • Gilla
S&N
  • Laddar…
R
Ja gipsa över är det enda hållbara..
 
  • Gilla
S&N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.