huset är från -35 och har trägolv i botten. Vi tänkte sätta in (vattenburen) golvvärme (8mm).
Kan man lägga foam eller åldersbeständig plast på trägolvet för att skydda det ( om man ändrar sig och vill ta fram trägolvet) och baka in rören i samma massa som är till klinkersen?
Hur tjockt måste man bygga för att undvika sprickor?
Rören är 8 mm vilket mellanrum ska man ha?
 
Ja, visst kan du lägga en cellplastgrund och gjuta ovanpå detta. Du gjuter inte med klinkerfix utan flytspackel och golvärmeslangen i detta. Flytspackeltillverkarens instruktion säger nog hur många mm du behöver täcka golvvärmeslangen med. Jag hade nog också rekommenderat en armering i gjutningen. På samma sätt hittar du i golvslangstillverkarens instruktion kring vilket cc mått du bör använda. 8 mm golvvärmeslang lät väldigt smalt och jag har aldrig stött på det tidigare. Det torde innebära väldigt tät läggning och en väldigt lång slinga per rum (risk för högt motttryck).
 
Genväg = skenväg. Heter det så?
Tanken med att hoppa över flytspackel var att spara på höjden. vad är skillnaden och vad skulle hända?
Läste någonstans att den 8 mm slang var bra att när man skulle sätta in golvvärme i efterhand pga av den låga påbyggnaden, om man nu har dörrar att ta hänsyn till.
Ju mindre slang desto mer måsten man pumpa igenom för att kunna bibehålla värmen konstant?
 
Skall du lägga klinkers på golvet eller vad har du tänkt. Om inte så finns det cellplastskivor med spår för slang och på det kan du lägga parkett etc.
 
Det finns trägolv sen husets födelse och vi vill skydda det på något vis tex åldersbeständig plast på 0.5 mm (hur tjockt det nu är) och för att spara höjden så undrade jag om man kan hoppa över flytspackel och gjuta in röret direkt i klinkerfixet. Inget annat bara plasten, fixet, röret och klinkersen.
 
Nej, så kan du inte göra.
 
Hej Stefan
Jag förstår att man inte gör så.
Den/dem som "uppfann" flytspackel gjorde det inte för att det var roligt.
Flytspackel har en funktion annars hade det inte funnits.
Jag är en amatör här i livet och undrar var är den poängen som jag inte ser/förstår ioch med jag vill utesluta flytspackel?

Vad händer om jag utesluter flytspackel, vill någon svara på den frågan?

Stefan du blir en bättre lärare/psykolog om du först bannar med ett
-fy så gör man inte
Och sen skriver hur man gör och/eller vad som blir fel när man gör si och så.
Ett litet tips från en amatör här i livet.
Haenbradag
 
Alltså...du tjänar ingen höjd på att skippa flytspackel...slangen måste (minst) täckas ändå.
 
Det finns spårade cellplast skivor att köpa som du kan lägga klinkers på. Inget flytspackel, men det måste limmas mot underlaget....
 
Ma kan inte sätta klinkers på ett plankgolv. Det måste sättas på ett stabilt "dött" underlag.

En typisk golvkonstruktion för klinkers: Golvreglar cc30, skruvlimmad 22mm spånskiva (alltså både skruvad och limmad mot reglarna). Flytspackel, alternativt limmad golvgips (speciallim som kostar nästan som 10mm flytspackel). Om man flytspacklar ca 16mm kan man nöja sig med cc60 på reglarna.

Ett plankgolv är inte lika stabilt som skruvlimmad spånskiva. Då kan man öka flytspacklet ytterligare, jag har hört att man då kan gå upp till 25mm flytspackel (som anses vara självbärande). Tjocklekarna måste ökas om det skall ligga golvvärme.
 
Känns dessutom förutom bärighets och stabilitets frågan som helt hopplöst att dra ut fixet, och att få dit plattorna plant i så mycket fix...
 
om man lägger en plastmatta utan att fästa den räknas inte det som "dött" material?
 
Med "dött" underlag menas att det skall vara stumt, dvs inte ha det minsta svikt, för annars kommer plattor och fogar att spricka direkt. Klinkers på ett trägolv är dömt att misslyckas.
 
Vi har 3 rum vi vill lägga golvvärme i. (vattenburen).
Hur ska man göra , det är 3 olika underlag, alla 3 har trägolv i botten.
vi vill undvika att skada trägolvet.
!:a rummet har enbart trägolv.
2:a har laminat.
3:e har plastmatta (under plastmattan finns något som liknar skivor som man har till baksidan av hyllor och är fastspikat.).
Vill att påbyggnaden blir så låg som möjligt och undvika elvärme.
Hur gör jag.??????
 
Om du skippar tanken på klinkers så kan du nog lättare behålla trägolvet och lägga ett flytande golv ovanpå med golvvärme.

Ibland får man välja mellan pest eller kolera när man bygger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.