Hej!

Vårt garage har en putsad fasad som är rätt sprucken och behöver göras någonting med. En hel del behöver knackas ned för att sedan bättras på med ny puts.

Frågan är hur man får den gamla dåliga putsen till att släppa? Jag testade i somras att köra högtryckstvättens turbomunstycke på en begränsad yta tycker jag fick ett väldigt bra resultat. Är det här ett sätta att pressa in vatten i konstruktionen med frostskador som resultat? Är det med hammare som man får gå och knacka med, eller hur gör man?
 
R
H Handell skrev:
Hej!

Vårt garage har en putsad fasad som är rätt sprucken och behöver göras någonting med. En hel del behöver knackas ned för att sedan bättras på med ny puts.

Frågan är hur man får den gamla dåliga putsen till att släppa? Jag testade i somras att köra högtryckstvättens turbomunstycke på en begränsad yta tycker jag fick ett väldigt bra resultat. Är det här ett sätta att pressa in vatten i konstruktionen med frostskador som resultat? Är det med hammare som man får gå och knacka med, eller hur gör man?
Hej,

Har du någon bild, vad är det för murad vägg betonghålsten, lättklinker mm?
Vanligt vis om det är löst så skrapar jag med en kofot eller liknande men det är så svårt utan bilder att råda dig om hur du ska gå till väga…
 
Jag tror att det är betonghålsten. Jag har borrat lite i väggarna och rätt var det är sjunker borren rätt igenom. Byggnaden är uppförd någon gång på 60-talet tror jag.

Bitvis är putsen sprucken och ser ut som att den har släppt något från betongen. Nedan följer lite bilder.

I första bilden syns det där jag har kört med högtryckstvätten (inringat)
Gul husvägg med sliten puts, gröna fönsterluckor, nummer 60, nedgången trädgård, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
Gult hus med träpanel, två gröna dörrar, sliten fasad, bänk, höstlöv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gult hus, gröna fönster, tak, skorsten, sliten fasad, blad på marken, stegar, övergivet utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt hus, sliten fasad, spegelbild, brunt fönster, gröna källarfönster, stenar, lantlig miljö, träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
H Handell skrev:
Jag tror att det är betonghålsten. Jag har borrat lite i väggarna och rätt var det är sjunker borren rätt igenom. Byggnaden är uppförd någon gång på 60-talet tror jag.

Bitvis är putsen sprucken och ser ut som att den har släppt något från betongen. Nedan följer lite bilder.

I första bilden syns det där jag har kört med högtryckstvätten (inringat)
[bild] .
[bild][bild][bild]
Ja denna var inte lätt, det kan vara färgern eller om det är en så kallad infärgad ytputs som släpper?
Här bör du ta ut en mur och putskunnig person som kan titta på plats för en bedömning.
Blanda inte i färghandlare i detta då dom oftast har en dålig kunskap om murat och putsat kunnande..
 
Tack för inspelet.
 
N
Hugg bort allt löst, även vid sprickor.
Sen högtryckstvätta allt.
Stocka med 3 mm c bruk, och putsa lagningar med 1 mm c bruk.
Färgval tar vi efter det.
 
Ok! Det här får bli vårens manöver. Blir nog till att högtryckstvätta precis allt. Jag tror att den färg som sitter inte riktigt är ändamålsenlig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.