Hej!

En fråga i grevens tid, golvet gjuts nu på lördag. Finns det någon som känner till konstruktionen på en sådan här trappa? Vilken förankring behövs?
IMG_2677.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vagnsstyckena vilar på betongvalvet upptill, mot betongväggarna samt på golvet nertill (tillfälligt på tegelbitar).
IMG_2679.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2678.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grunden är betong. Jag skulle vilja fästa trappan nertill mot en gjuten klack. Räcker det eller måste man ha ett ben ungefär halvvägs för att fördela kraften (se bild, vid vattenpasset) och/eller exempelvis långa franskskuvar i betongväggen?
IMG_2680.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tidigare var vagnsstyckena spikade mot golvbjälkar/reglar nertill och trappan inklädd i panel. Nu ska vi ha den relativt öppen. Någon förankring mot betongväggarna tycks inte finnas. Man ser på väggen att trappan har sjunkit någon cm under tiden vi har renoverat men jag antar att det beror på att det inte finns något som tar upp den vågräta kraften som uppstår vid tegelbitarna nedtill.
 
På de liknande trappor man sett så har det ju varit någon för av avlastning. Oftast spaljé hängande i bjälklaget ovanför.
Självfallet bör trappan skruvas i väggen.
 
Det verkar som om trappan, sedan byggnation -65, bara varit "inklämd" i rummets hörn via fästpunkterna högst upp samt nertill i det tidigare golvregelverket. Min tanke var att lyfta trappan något, gjuta klackar vid tegelbitarna och sedan fästa vagnsstyckena i dessa, inget mer. För tillfället vilar trappan endast på dessa punkter, inga skruvar i väggar eller liknande. Det enda som hänt är att den, som sagt, sjunkit något då vagnsstyckena hasat ut i horisontalled, i brist på mothåll.

De som byggde in trappan verkar ha haft en tanke med så få fästpunkter som möjligt, kanske för att den skulle hänga fritt och därmed undvika knarrande ljud? Annars hade de haft hur många möjligheter som helst att skruva i väggar, träreglar och panel men det har de alltså inte gjort. Det är klart att man kan ösa på med skruvar mm "för säkerhets skull" men jag vill veta hur den ska fästas enligt konstens alla regler. Jag tror att risken finns att knarrande ljud uppstår om man chansar ut fästpunkter.

Vår snickare vill, som du tyckte, fästa trappan i väggen med expanderspik. Gör man det tycker jag att det borde finnas något som tar upp kraften på andra sidan. Mina kunskaper i statik säger att man måste uppnå jämvikt.
 
IMG_9661.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trappan hängdes upp i spännband inför njutning. Infästningen ännu oklar. Snickaren tycker att den ska skruvas i väggarna. Jag är inte helt övertygad. Någon expert som kan ge goda råd?
 
Skruva den i väggarna är det enda rätta. C/c max. 600 mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.