Jag vill bygga ett fristående tak i trädgården. Inga väggar, bara 4 stolpar och ett lätt lutande tak som är c:a 2 x 3 meter.
Hur kan jag enklast förankra stolparna så att de inte skjuter upp vid tjällossning, och så att inte vinden kan dra omkull det hela. Räcker det med långa stolpskott, stolpskruv eller måste jag gräva och gjuta plintar ner till frostfritt, som är över en meter här i mellansverige.
Eller finns det någon annan lösning för ett permanent tak på 6 kvm.
 
För att minimera risken för tjälskjutning bör plintarna placeras på frostfritt djup. För att inte taket ska blåsa omkull behöver du sträva upp byggnaden. Detta kan göras på flertalet olika sätt, exempelvis att man sättet kryss på minst 3 av sidorna eller att man placerar diagonaler mellan pelare och balkar i taket.
 
B bossespecial skrev:
För att minimera risken för tjälskjutning bör plintarna placeras på frostfritt djup. För att inte taket ska blåsa omkull behöver du sträva upp byggnaden. Detta kan göras på flertalet olika sätt, exempelvis att man sättet kryss på minst 3 av sidorna eller att man placerar diagonaler mellan pelare och balkar i taket.
OK, var rädd för det svaret! Ganska mycket stora sten i marken, och att stadga upp med kryss på sidorna tycker jag inte blir så snyggt utseendemässigt. Skulle användas som ett permanent tak över hammocken, även på vintern. Därför var min önskan att ha 4 enkla stolpar och ett tak.
Tack för svaret, bättre att ge upp före än att se konsekvenserna efteråt-
 
Har du bra dränerande mark behöver du inte gräva lika djupt. Isolerar du även under plinten så kan du även gå grundare. Grova dimensioner med små diagonaler i överkant pelare mot takbalkarna kan faktiskt bli riktigt snyggt. Diagonalerna behöver inte gå ner hela vägen tillmarken menar jag.
 
B bossespecial skrev:
Har du bra dränerande mark behöver du inte gräva lika djupt. Isolerar du även under plinten så kan du även gå grundare. Grova dimensioner med små diagonaler i överkant pelare mot takbalkarna kan faktiskt bli riktigt snyggt. Diagonalerna behöver inte gå ner hela vägen tillmarken menar jag.
Jag är rädd för att marken mest består av lera och stenar. Nej, jag får nog ge upp den här idén - men lite till ska jag nog tänka över det.
 
Om du inte har några väggar blir vindlasten lägre och då går det ofta att få till något som är stabilt utan diagonaler. Men det kräver eftertanke i detaljerna.
 
W witten skrev:
Om du inte har några väggar blir vindlasten lägre och då går det ofta att få till något som är stabilt utan diagonaler. Men det kräver eftertanke i detaljerna.
Betyder det att jag kanske inte ska ge upp än? Ska tänka mer på det här. I och för sig vet jag inte vilka detaljer du menar. I bakkant skulle det kanske gå att göra diagonaler utan att det stör det intryck som jag vill åt. Och om det går att komma ner i marken en meter så får jag väl helt enkelt jobba på! Kanske med jordborr. Tack för kommentar.
 
Du ska absolut inte ge upp:D
Små hörnavstyvningar(små diagonaler uppe i hörnena) rekommenderar jag dock, det är mycket mer förlåtande vid utförandet, dessutom blir det en mindre svajig stomme än utan.
 
B bossespecial skrev:
Du ska absolut inte ge upp:D
Små hörnavstyvningar(små diagonaler uppe i hörnena) rekommenderar jag dock, det är mycket mer förlåtande vid utförandet, dessutom blir det en mindre svajig stomme än utan.
Ja, det kanske inte är så omöjligt då. Vad roligt. Först ska jag undersöka om det går att komma ner i marken. Det blir nog det som får avgöra. Diagonalerna känner jag redan att jag kan acceptera!:)
 
Men ett litet skärmtak är ju inte så svårt att justera om de skulle röra sig ojämt. Köp plintar med justerskruvar. Snedstag i överkant räcker nog. På landet har vi skärmtak med utstick, för att motverka lyftkraft sitter det kätting i hörnen ner till marken
 
T topmount skrev:
Men ett litet skärmtak är ju inte så svårt att justera om de skulle röra sig ojämt. Köp plintar med justerskruvar. Snedstag i överkant räcker nog. På landet har vi skärmtak med utstick, för att motverka lyftkraft sitter det kätting i hörnen ner till marken
OK, plintar med justerskruvar låter ju bra. Tack för tipset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.