Hej!
Tänkte ungarna skulle få ett lektorn att härja i denna sommar. Blir nog en Jungle gym då det är enkelt att smälla upp. Tänkte köpa en beslagssats och sedan hämta virket på sågen men märkte att det följer inte med några balkhållare eller jordankare. Tänkte först att det räcker med att det står på gräsmattan, blir ju ganska tung pjäs men vid närmar eftertanke är det nog bra att förankra den.
Denna sida rekommenderar 4 stolphållare och 6 jordankare, kändes lite overkill, eller är det 4 hållare eller 6 jordankare?

Någon som monterat ett jungle gym eller liknande och har förslag på förankring?
 
Jag gjöt fast mitt med betong. Kändes inte säkert med jordankarna.
 
Så det så du menade!

Jag läste bara rubriken och fattade inte. Skulle den stackars läraren aldrig få lämna skolan?
 
  • Gilla
Dalbotant och 3 till
  • Laddar…
Köp färdiga plintar och en bra spade på närmsta byggvaruhus.
Om du vill och har lite tid över så kan du även gjuta egna plintar. Barnen kommer nog bli nöjda i vilket fall (y)
 
  • Gilla
Segge
  • Laddar…
andersmc skrev:
Så det så du menade!

Jag läste bara rubriken och fattade inte. Skulle den stackars läraren aldrig få lämna skolan?
Jag tänkte också på min gamla klassföreståndare på gymnasiet :)
Han var teologie dr. och blev alltså lektor.
Men han var riksdagsman så vi såg honom bara i början och slutet av terminerna.
Kunde kanske varit bra att förankra honom vid skolan.
 
Tack för tipsen med plintar, att jag inte tänkte på det. Snöade in helt på jordankare/balkskor. Kan nog vara bra att få upp det från gräset.
Någon som vet hur dessa monteras? Tänkte om man börjar på plintarna/balkskor och bygger sig uppåt, eller byggs det liggande och sedan "reses" tornet? Hittade monteringsanvisningarna för deras gungställning men den är ju lite enklare. Där följde det med likadana pinnar som med tornet och som ska förankra i marken men dom fästs när "bygget" är klart och det står på backen.
 
Jag har en kompis som köpte ett komplett djungle gym med rutschkana och gungställning pris 6000:-

Han är ingen snickare och har nu i 4 dagar med hjälp av föräldrar och svärföräldrar lyckats snickra ihop ett riktigt snett och vint torn!

Han hoppade över det här med plintar och vattenpass och det känns som om den kan ramla av sig själv, jag ska försöka hjälpa honom att räta upp tornet och gjuta plintar.

Enligt hans åsikt så är det allt annat än enkelt att tolka ritningarna och få ihop det, så var noga med grunden är nog ett bra råd.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.