Hej,

Har införskaffat mig ett garagetält som är 6x6 meter i basen och 3,7 högt. Känner att jag vill förankra det på ett bra sätt så att det inte blåser iväg...

Jag har några allternativ som jag funderar på.

1. Kapa till 100 cm armeringsjärn och använda dessa som tältpinnar.

2. Använda jordankare och förankra stolparna i, tre på varje sida (hörn - mitten - hörn).

Vad tror ni sitter bäst?

Tältduken täcks över med grus i underkant för att förhindra att vinden går in i tältet.
 
Jag gjorde feta "cirkustältpinnar" av vinkeljärn och spetsade dem och svetsade en bricka i andra änden att slå på.
Sitter som ett hellvete och är lätta att dra upp :)
 
Korvgubbe
Jag har använt markspiraler och spännband till ett 3x6 meters tält, det klarade både höst och vinterstormar utan problem.
 
Jag köpte 10 gängstavar 100 cm. Slår ner dessa i hålet på ramfoten och slänger dit en bricka samt en låsbult. Samt sätter en 75 cm jordankare i varje hörn. Det vore ju själva fan om tältet sticker iväg.
 
Jag gjöt några plintar i hörnen och stack ner gängstången genom ramen. Det är ju bara någon timmes jobb för att vara säker på att tältet står kvar när man kommer hem från jobbet. ;)
 
Sådär, nu får vi se om tältet står kvar :)

Köpte 100 cm vinkelstål (30x30x3mm). Slog ner dessa snett ner i backen, fäste ett spännband i ramen och sen andra änden i stålet. Totalt sex stycken spätt. Dessutom ett i varje hörn till tältduken för att spänna duken över ramen. Har fyra spett till i beredskap.

Det ska blåsa 18 s/m på torsdag så vi får se :)
 
Stod det kvar? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.