Hej!
Någon kunnig i hur eller snarare vad för material jag använder för att förankra mitt markmätarskåp. Det enda jag vet är på vilken nivå skåpet ska stå. Förankrar jag det med makadam t.ex. får då inte eldistributör det lite kämpigt att dra elen till skåpet? Tacksam för all info :)
 
G gwandir skrev:
Hej!
Någon kunnig i hur eller snarare vad för material jag använder för att förankra mitt markmätarskåp. Det enda jag vet är på vilken nivå skåpet ska stå. Förankrar jag det med makadam t.ex. får då inte eldistributör det lite kämpigt att dra elen till skåpet? Tacksam för all info :)
Lägg ut 2st 50mm gula slanga någon meter utanför,sen kan du fästa skåpet
 
Så här gjorde jag, sen kom elbolaget och grävde i gatan och drog in kabeln i skåpet och monterade elmätaren.
Därefter återfyllde jag med typ grus jag hade på tomten.
 
  • En grävd ränna med varningsstaket, en elskåp och ett hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
Vem var elinstallatören? Inte speciellt bra att återfylla med grus. Finns vassa kantar kan dessa skada kabeln. Men det kan ta många år.
EBR ställer krav på fyllnadsmassor kring ledningar.
 
J Johan456 skrev:
Vem var elinstallatören? Inte speciellt bra att återfylla med grus. Finns vassa kantar kan dessa skada kabeln. Men det kan ta många år.
EBR ställer krav på fyllnadsmassor kring ledningar.
Menar grus runt skåpet, elbolaget fyllde sand över sin kabel innan. Elinstallatören gjorde bara anmälan.
 
Finns flera fabrikat , olika utförande, vad har du och ett fota om det går.
 
Jag har ett sånt här skåp. https://www.garo.se/sv/proffs/produ...kap/markmatarskap-b/markmatarskap-b-1-63-norm Det står en instruktion men jag blir inte klok på hur jag förankrar skåpet innan elen är indragen i det och jag kan ösa på typ grus eller vad jag nu bör ha. Det var fint med en bild som postades. Kanske kan jag göra en liknande ränna i mitten. Mitt skåp ska jag placera på en åker ovanför åkerdiket. Ganska lerigt tyvärr
 
  • Industriell elskåp, öppen, komponenter synliga, elektrisk distribution, kabelknippe, avstängningsknappar, vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G gwandir skrev:
Jag har ett sånt här skåp. [länk] Det står en instruktion men jag blir inte klok på hur jag förankrar skåpet innan elen är indragen i det och jag kan ösa på typ grus eller vad jag nu bör ha. Det var fint med en bild som postades. Kanske kan jag göra en liknande ränna i mitten. Mitt skåp ska jag placera på en åker ovanför åkerdiket. Ganska lerigt tyvärr
Minns att man ju fyllde ganska mycket så att det ändå blev hyffsat stadigt, det var nåt djupgående stag man skruvade dit i botten. sen stagade jag lite extra med pinnarna tillfälligt.
Du kan ju köra ner typ ett järnspett ijämte och dra ett spännband runt skåpet och spettet.
 
  • Gilla
gwandir
  • Laddar…
G gwandir skrev:
Jag har ett sånt här skåp. [länk] Det står en instruktion men jag blir inte klok på hur jag förankrar skåpet innan elen är indragen i det och jag kan ösa på typ grus eller vad jag nu bör ha. Det var fint med en bild som postades. Kanske kan jag göra en liknande ränna i mitten. Mitt skåp ska jag placera på en åker ovanför åkerdiket. Ganska lerigt tyvärr
Inte säker. mem är det inte en plåt på tvärsen i botten. Då ställer du skåpet där det ska vara, med luckan mot där kablarna kommer in Riktar upp i lod. slår 4 st 12 mm armeringsjärn i hörnen ca 30 - 40 cm djupt,. gärna med en bit 90 graders vinkel på. Sen på med grovbetong, en säck räcker och lite halvstora stenar som knackas ner i betongen.
Därefter fylls det på med lite massor av något slag ca 10 cm och trampas till Lovar att det står kvar.
 
  • Gilla
gwandir
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.