Bygger en lekstuga till barnen på 4 lastpallar med 45×95 reglar. Står på stenplattor. Men nu vart jag fundersam. Kommer den välta omkull om det blåser kraftigt eller måste förankra den på nått sätt? Kommer va dörr och fönster runt om.

Kortsidan är 120cm långsidan just nu 200cm men funderar på korta mer en til 170-180 för att minska ytan.

Kommer ju bli tungt. Men fortf. Behövs det förankras?
 
  • Lekstuga under byggnation på lastpallar med träramar och ett inramat fönster, placerad på en gräsmatta framför en grön skogsdunge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan ju alltid dra några skruv ner i cementplattorna genom lastpallarna och säkra med rejäla brickor.
 
D
E Eggentini skrev:
Bygger en lekstuga till barnen på 4 lastpallar med 45×95 reglar. Står på stenplattor. Men nu vart jag fundersam. Kommer den välta omkull om det blåser kraftigt eller måste förankra den på nått sätt? Kommer va dörr och fönster runt om.

Kortsidan är 120cm långsidan just nu 200cm men funderar på korta mer en til 170-180 för att minska ytan.

Kommer ju bli tungt. Men fortf. Behövs det förankras?
Jag hade investerat i några jordankare från Biltema för 39.90 kr styck.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Lite rejälare vindfång och relativt lätt för sin storlek. Ser ut att vara gått om virke i de där lilla lekstugan.

Ett annat alternativ är kanske att fästa pallarna med pattentband runt om plattorna.

Biltemas jordankare följer nog med upp om det blåser så pass.
 
D
S Småbrukaren skrev:
Lite rejälare vindfång och relativt lätt för sin storlek. Ser ut att vara gått om virke i de där lilla lekstugan.

Ett annat alternativ är kanske att fästa pallarna med pattentband runt om plattorna.

Biltemas jordankare följer nog med upp om det blåser så pass.
Jag byggde 2019 ett drygt 3 meter högt jakttorn som jag satte upp på en blåsig åker. Detta förankrades med jordankare från Biltema (iofs en något större modell). Tornet står fortfarande fast som berget. Jag behövde banka ner ankarna lite igen förra året.
 
  • Gilla
Luc Reiner och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag har Biltemas jordankare med en skruv igenom och sen spännband till studsmattan. De jordankarna tar rätt mycket kraft, särskilt i sidled, och någon rent lyftkraft blir det ju inte.

Jag hade nog förankrat det där för att sova tryggt.
 
  • Gilla
Luc Reiner och 2 till
  • Laddar…
Om jag bygger in dessa stenar i väggen då? Ca 50st tunga . Sätter dom mellan reglarna och stänger in don mellan plankorna ute och osb inne och andra med biltema/jula. Borde va lugnt då
 
E Eggentini skrev:
Om jag bygger in dessa stenar i väggen då? Ca 50st tunga . Sätter dom mellan reglarna och stänger in don mellan plankorna ute och osb inne och andra med biltema/jula. Borde va lugnt då
Dessa
 
  • Staplar av betongstenar vid en röd trävagg, omgivna av gräs och växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Då har jag svårt att se att det blåser iväg.
 
Tror du underskattar kraften i illbattingar som leker.
Jag har förankrat stugan så inte den sakta men säkert hoppar av fundamentet.
 
  • Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
Nu till en annan femma. Varför vinglar den? Vad har jag missat? Hobbysnickare så ba sett youtube osv. Kortsidan är stabilt. Kortare reglar förmodligen som gör den stabilare.

Den på taket ska bort. Skruva ba dit för att se om det skulle bli stabilare.

Blir det stabilare med Spikläkt, panel, golv tak osv?
 
  • Byggstomme till mindre byggnad påbörjad på gräsmatta med skog i bakgrunden. Verktyg och material ligger på marken runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggramverk av trä med stående och liggande reglar, en monterad träfönsterkarm med glas. Förstärkt med metallvinklar i hörnen på träbjälklaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild av en träramkonstruktion som vilar på en lastpall på en gräsmatta, med en stege och en röd vattenkanna i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästomme under uppbyggnad med stödstruktur på en gräsmatta, röd och gul byggnad i bakgrunden och klarblå himmel ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
G
Skråskruva (ser ut som du kanske gjort det) och sluta med beslag, oftast onödigt.

Skruva inte rakt in i ändträ, det gör alla rookies och tyvärr alla på FB och Youtube som tror de vet vad de gör.

Sätt snedsträvor så slutar det vingla om du vill göra det enligt skolboken. Räcker förmodligen även med panelen för detta lilla bygge men alltid kul att sätta snedsträvor för då ser det ut som att man vet vad man gör 😀
 
  • Gilla
Gusten_Gnuk och 2 till
  • Laddar…
G
Sen placerar man alltid takreglar stående på högkant eftersom vridstyvheten är mycket högre genom att bygga på höjden.
 
G Grannens Häck skrev:
Sen placerar man alltid takreglar stående på högkant eftersom vridstyvheten är mycket högre genom att bygga på höjden.
Ja precis. Dom 2/3 i mitten ska va på högkant. Så ska lägga till 1 tillliggande på dom 2 längst ut så det blir lika högt överallt.
 
  • Gilla
Grannens Häck
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.