Vet inte vad som hände med försöket att posta det här igår - bara rubriken finns kvar - så jag försöker igen!

Har läst om ett förslag att ändra fastighetsskatten för nybyggnation:
1:a året - ingen skatt
2:a året - 1/3 skatt
3:e året - 2/3 skatt
4:e året - full skatt

Detta innebär ju betydande försämringar för oss som har börjat eller planerar att bygga själv! För mig och min sambo har vi ju räknat med 0 i fastighetsskatt de första fem åren för att möjliggöra större avbetalningar på topplånen innan man drabbas av fastighetsskatt... >:(

Det skulle tydligen träda i kraft den 1 januari 2005. När det gäller att dra in skatter brukar inte handläggningstiderna vara så långa (jämför t.ex med höjd föräldraförsäkring som inte planeras träda i kraft förrän tidigast om 2 år)!!!

Har någon här på forumet hört något mer om det här vansinniga förslaget?
 
Tack, jag läste precis alla inlägg i den tråden, men det fanns inget nytt egentligen. Detta är en jätteviktig del av ekonomin för alla som planerar att bygga hus - varför finns inte mer information i media? ???

Det sägs att Sverige har bostadsbrist - vad är det här för sätt att strypa privat initiativ på? Det verkar helt otroligt att politiker kan motverka sig själva och hela samhället på det här sättet. :(

Om någon av er här på forumet har mer info - kan ni publicera det? Är det bara ett rykte eller något som verkligen kommer att införas i januari??? Finns det någon nybyggarförening man kan gå med i för att motverka/demonstrera mot det här idiotiska förslaget?

På förhand tack.
 
Bhombina skrev:
Har läst om ett förslag att ändra fastighetsskatten för nybyggnation:
1:a året - ingen skatt
2:a året - 1/3 skatt
3:e året - 2/3 skatt
4:e året - full skatt
Hmmm.. Var har du läst det???

Alltid samma sak... Jag har hört, jag har läst....

Bhombina skrev:
Tack, jag läste precis alla inlägg i den tråden, men det fanns inget nytt egentligen. Detta är en jätteviktig del av ekonomin för alla som planerar att bygga hus - varför finns inte mer information i media?
Varför inte gå till din källa av detta rykte och ifråga sätta den???
Om den/det hänvisar till ett annán källa, så frågar du denna källan osv....

Om du fortfarande inte efter att följt "ryktet", ja låt säga 5 steg bakåt, fått ett konkret bevis.... Tja... Då kan man nog glömma allt igen och sova lungt om natten... :)
 
Bhombina skrev:
Finns det någon nybyggarförening man kan gå med i för att motverka/demonstrera mot det här idiotiska förslaget?

På förhand tack.
Du kan ju alltid gå med i Villaägarnas riksförbund.

[ftp]http://www.villaagarna.se/[/ftp]
 
Hej!
Jag ringde idag igen till Finansdepartementet för att kolla för säkerhets skull hur det ligger till med ändringar av fastighets skatten. Jag fick till svar att de har tittat på ändringar MEN förnärvarande finns inget förslag framtaget och sådeles blir det inga ändringar till detta årsskift i allafall. Jag antar att de vet vad de pratar om, alla skatte ändringar kommer ju därifrån. De är för övrigt väldigt hjälpsamma och svara gärna på frågor!
/Lina
 
Härligt Lina! Tack. Det är lugnande. Jag hörde om förslaget för några månader sedan och en vän sände mig en artikel om det som han läst i Expressen.

:D
 
Epressen är som Hänt Extra...Höjd fastighetsskatt!!!!...

På krogen satt Göran & Bosse och enligt en säker källa så sa Bosse att de skall höja fastighetsskatten nästa år.
Sen skrattade båda två & skämtade om det hela & att det inte skulle hända.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.