Hej

Jag vet att detta disskuteras lite då och då men måste få klart för mig hur mitt tak är tänkt att vara konstrueras från början.

Bor i ett hur byggt på 30/40 talet, ett källrplan, entreplan och en övervåning.

Takstolarna är av typen ramverk.
Jag har idagsläget inga stödben men en urkapning för dessa.

Istället har jag inneväggar(aggerar ju stödben) byggda där hanbjälken påbörjas.

Om jag skulle flytta ut innerväggen till där de tänkta stödbene skall sitta får jag en meter till rumsyta att tillgå.

Är tanken att de ska gå rakt ner eller är de tänkt i vinkel som bilden visar? Dessa urkappningar finns på alla takstolar och måste vara en tanke från början att användas till stödben?
 
  • Rörig vind med träbjälkar och förvarade föremål. Dåligt upplyst, trångt utrymme, vardaglig röra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jenslun skrev:
Hej

Jag vet att detta disskuteras lite då och då men måste få klart för mig hur mitt tak är tänkt att vara konstrueras från början.

Bor i ett hur byggt på 30/40 talet, ett källrplan, entreplan och en övervåning.

Takstolarna är av typen ramverk.
Jag har idagsläget inga stödben men en urkapning för dessa.

Istället har jag inneväggar(aggerar ju stödben) byggda där hanbjälken påbörjas.

Om jag skulle flytta ut innerväggen till där de tänkta stödbene skall sitta får jag en meter till rumsyta att tillgå.

Är tanken att de ska gå rakt ner eller är de tänkt i vinkel som bilden visar? Dessa urkappningar finns på alla takstolar och måste vara en tanke från början att användas till stödben?
Hur tanken var vet nog bara den som konstruerade takstolarna. Om du vill förändra takstolarna så kontakta en konstruktör som räknar på det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ja de ska jag göra men vad är tanken med urtaget ur takstolarna?
 
Som jag sa det vet nog bara den som gjorde takstolarna. Men det kan ju vara som du skrev att stödbenen skulle sitta där. Men de ramverkstakstolar jag sett så brukar stödbenen vara lodräta om det är det yttersta mot rummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.