Jag har lite problem med värmen i huset. Vi har ett 70-talshus med bergvärme som installerades runt 2005 av förre ägaren. Värmepumpen är en IVT Greenline HTC och den styrs av en tempmätare på utsidan, ingen rumsgivare finns. Vi har bott i huset i två vintrar nu och förra vintern så fungerade det bra. Efter en inledande mindre justering uppåt av värmekurvan eftersom det var lite kallt så tyckte jag det var en bra och ganska behaglig temperatur i huset under resten av den vintern. Jag provade att justera lite upp och ner och det behövdes inte stora justeringar för att värmen skulle ändras om det blev lite kallt eller för varmt.

I december förra året så fick jag larm om ett igensatt partikelfilter som jag rensade. Sen under julen och efter det så har det varit väldigt varmt i huset runt 25 grader under dagtid (lite svalare under natten) utan att jag justerat något i pumpen sen förra vintern. Elementen var under någon period så varma att man nästan brände sig på dom. Jag har justerat värmekurvans lutning från runt 4,5 (den inställning som fungerade förra vintern) stegvis till 2,0 (igår). Vid dessa nedjusteringar har det blivit en viss minskning av innetempen men sen så är det tillbaks till ca 25 grader. Jag märker fortfarande en viss tempsänkning under natten (elementen blir lite svalare) . Förra vintern räckte det att justera mellan 4,0-4,7 för att hålla tempen runt 21 grader.

Vid ett tillfälle för ca 2 månader sen provade jag att dra ner termostaterna på några av elementen helt för att få ner värmen. Då fick jag larm från pumpen att det var för stor tempskilllnad mellan två av givarna (högt värmebärardelta). Rekommenderad åtgärd i instruktionsboken var bl.a. att öppna alla termostater så det gjorde jag och det blev inga fler larm om det.

Det jag noterat är att det verkar som att pumpen går väldigt mycket. När jag går upp på morgonen och duschar runt kl 5 så går pumpen (kompressorn) och värmer varmvatten redan, trots att ingen varit uppe och använt varmvatten på länge. Så var det inte förra vintern. Då var den inte igång utan startade när jag duschat.

Sammanfattningsvis:

  • Hög innetemperatur (varma element)
  • Pumpen går mycket
  • Reagerar trögt på justering värmekurva.


Är det någon som har en aning om vad problemet är och vad som ska kollas/åtgärdas?
 
Låter ju som någon justering är off. Kan ju vara utesensorn också som spökar... Har du stängt ner helt (säkring eller brytare)?
 
Jag ska kolla utesensorn...borde väl räcka att jämföra värdet i pumpen med en vanlig termometer?

Jag har stängt pumpen när jag rensade partikelfiltret för ca två månader sen. Då stängde jag av med pumpens strömbrytare (ON/OFF) på kontrollpanelen. Sen har den varit på.
 
Låter som växelventilen, den håller inte tätt så värmen till beredaren går delvis ut på radiatorerna.
Vanligt fel som ger precis dessa symtom, varmt inne och mycket gångtid för varmvatten.
 
Har fått detta om växelventilen från annat håll också...ska kolla vidare även på det spåret.
 
Vad handlar det om för pengar om jag måste byta växelventil?

Känner någon till en bra firma i Trestadsområdet som kan göra jobbet?
 
Troligen är det växelventilen som är paj, ett vanligt fel på IVT. Vi har bytt vår två ggr sedan 2008. Om radiatorkretsen blir varm när pumpen gör varmvatten så är det med största sannolikhet växelventilen. Tror att det kostade oss ca 3000 kr inkl arbete.
 
Jag har förhoppningsvis fixat detta.

Jag plockade lös ställdonet på ventilen och gymnastiserade nålen som sitter i ventilen med lite olja. När jag satte tillbaka ställdonet och satte på pumpen så gick den nån minut innan den stängde av. Sen så kallnade elementen ganska snabbt och innetempen har gått ner (jag har ställt ner värmekurvan rejält tidigare när det var så varmt). Pumpen har gått betydligt mindre sen dess.

Men när jag gick upp i morse så gick pumpen med både värme- och varmvattenproduktion. Det borde den inte göra med den låga inställningen på värmekurvan och ingen har använt varmvatten under natten.

Men, men... jag får bevaka den mer och se hur det utvecklas.
 
Att motionera ventilen är oftast en tillfällig lösning. Du bör nog ändå byta den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.