Läste en fråga hos "fråga experten" igår om värmen från en braskamin till en öppen övervåning och kom att tänka på hur vi gjorde i vårt förra hus ;) Vi hade en trappa liknande den nedan (kopierad från http://www.vitabytrappan.com/) och trapphålet blev rena skorstenen för den varma luften :( Så jag beställde två "träfärgade" persienner som vi satte i halltaket, de gick ner lite lägre än väggbitarna mellan tak och övre dörrkarmar. När vi eldade var de nedsläppta, annars upphissade till taket. Jag har försökt rita på bilden, hoppas ni begriper hur jag menar :-[
Det tog iaf längre tid för värmen att smita upp i trapphålet och värmen spred sig bättre genom dörröppningarna på bottenvåningen.
 
  • trappers.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var ju fiffigt. Men behövde du inte sänka ner dom längre? :-/
 
Immobil skrev:
Det var ju fiffigt. Men behövde du inte sänka ner dom längre? :-/
Jo, lägre än överkanten på dörröppningarna, jag ritar så dåligt :-[
Förresten, det blir nog snyggare med träjalusier, men det var inte populärt när vi satte upp våra :)

#Edit# kaminförsäljaren föreslog att vi skulle sätta upp wellpapp runt "hålet" ;)"Edit#
 
morsan skrev:
#Edit# kaminförsäljaren föreslog att vi skulle sätta upp wellpapp runt "hålet" ;)"Edit#
>:( Smaklös typ enl. min mening. ;D
 
Jo, jag tyckte vår lösning var mycket bättre men han hade tydligen ingen fantasi ;)
 
Ska man tvunget ha en kartongskiva är det väl enklare att lägga den över hålet? Ja, ja, då kan man inte gå där, men i alla fall.
 
Varför inte en takfläkt över trappan på låg fart som trycker tillbaka varmluften?
 
Thomas 2 skrev:
Varför inte en takfläkt över trappan på låg fart som trycker tillbaka varmluften?
Nja, vi hade snedtak upp i trappen så det gick inte att sätta en fläkt direkt över ;) Takfläktar fanns, men orkade inte trycka ner den varma luften. Vi hade en värmeförflyttningsfläkt med kanal till ett angränsande rum också, och hade gjort ett uttag mellan dörren och taket från "kaminrummet" och hallen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.