Hej jag har en thermia diplomat tws.

jag har RUM värdet på 19 grader men på termometern i köket visar det 24.5
jag har provat sänka värmekurvan stegvis ända ner till 28 men inget händer på inne temperaturen..
det är alltid 24 grader ..... vad är fel ?.....

mina värden är....

RUM 19 grader

******* Värmekurva **********

min = 10 grader
max = 40 grader
kurva 5 = 0 grader
kurva 0 = 0 grader
kurva -5 = 0 grader
värmestop = 16 grader
sänkning = 1 grad


********** temperatur *********

ute = 11 grader
rum = 19 grader
framledning = 38 (20)
retur ledning = 39 (48 )
integral = 100
varmvatten = 49 grader
BRINE UT = 33 grader
Brine in = 5 grader



temp givaren till brine ut värkar ha blivit lite knäpp... men det skulle nog inte påverka mitt problem trodde en rörmokare som jag känner........
eller gör det ?......................

är ju lite tråkigt att behöva öppna dörren å vädra ut värmen ......( är varmt som fan här inne....) :D
 
Hej eddy Du har något som heter växelventil i din tws och den växlar mellan värme och varmvatten och den brukar krångla en hel del.Om du tar bort frontplåten och på vänster sida så ser du cirkulationspumpen och om du följer det röret upp och nu blir det lite trångt så kommer du till växelventilen och uppe på så sitter styrdornet på den sitter en liten spak som är fjäder belastad med den kan dra nedåt och släppa så åker den upp tillbaka gör det några gånger.Den ska inte gå lätt(slapp) prova det först.Din givare för brine ut måste du byta.
PS:Du behöver inte stänga av pumpen när du testar detta.
 
Redigerat:
jag hittar ingen sån ventil... är du säker att det sitter så på min tws ?
eller sitter den under rör issoleringen ?
 
Hej Japp helt säker har bytt 100tals med sådana har själv en 8kw tws Gör så här ta bort dom fyra torax skruvarna på display plåten så ser du växelventilen.Du behöver inte vara rädd för att det kommer ramla ut en massa saker men se till att du håller i plåten så den inte ramlar ner på golvet.Det som har hänt med din maskin är att ventilen har fastnat.Du ser inte vxv om du tar bort frontplåten utan den sitter bakom display plåten därför måste du följa cp-röret upp bakom displayplåten(trångt)förstår du.Om du tar bort displayplåten så du ser vxv så ta lite olja på ventilen och dra i spaken så ska du se att det hjälper om inte får du byta insatsventilen som kostar ca 250kr och den kan du byta själv (kan du byta olja och filter på en gammal bil så fixar du att byta insatts ventilen).Din växelventil heter honeywell 4013 och det är själva insattsventilen som du får byta.
 
Redigerat:
Hur går det för dig eddy Hur gammal är din vp
 
jag fick en av de första tws pumparna som tillvärkades här i arvika 2004

jag tog isär och plockade av plastgrejjen som strömkabeln sitter på och själva ventilen som är fjäderbelastad gick väldigs trögt... jag smörjde med lite wd 40 och pressade den upp å ner ett par ggr...
den kommer upp av sig själv men väldigt trögt...
ska den gå trögt upp eller ska jag joxa mera med den ?.

ska man kunna röra den vita plastspaken ? för det kunde inte jag ...
 
Redigerat:
Okej forsätt att smörja och dra i spaken.Den ska fjädra tillbaks.Den går trögt när du trycker nedåt men när du släpper spaken ska den fjädra tillbaks.Står det honeywell 4012 eller 4013 på vxv.
 
Redigerat:
ok spaken sitter fast neråt.... ska man smörja in i plasten då?
 
Nej du ska smörja på själva insattsventilen på piggen det är den som kärvar.det är den som trycks ner.Det är den som trycks ner när du drar i spaken.
 
ok tack... jag smörjer å pressar ner den men dan är inte så jättesugen att åka upp....
den kommer med upp när jag drar i den......
ska den komma upp lätt själv ?

jag har stängt av pumpen.... så ska fjädern orka dra upp ventilen eller öppnar den när vattnet trycker underifrån ?...
 
Redigerat:
Den ska fjädra tillbaka själv.Den verkar ha fastnat ordentligt,Gör så här istället på motsatta sidan av spaken sitter en liten knapp om du trycker in den och vrider sammtidigt moturs så lossnar styrdornet och nu kommer du åt insattsventilen.Smörj den och ta en modell skruvmejsel och tryck piggen nedåt några gånger hårt.Så här funkar det:När din vp producerar värme så står din vxv öppen mot ditt vattenburna system och ger dig värme ut till dina radiatoter och stängd mot vv.När din vp gör varmvatten så stänger din vxv mot ditt vattenburna system (då trycker ditt styrdorn ner insattsventilen och öppnar för att värma vv.

PS:Knappen sitter på själva ventilen inte på själva styrdornet mao 180grader i förhållande till spaken en bit ner för att kunna lossa styrdornet.
 
Redigerat:
Insatts ventilen ska fjädra tillbaks därför är det viktigt att den inte kärvar mao så är det inget som drar eller något tryck som gör att ventilen åker upp den fjädrar tillbaks.
 
men pumpen producerar både varmvatten och sedan värme till elementen....
bara det att det inte går att få det kallare än 23-24 grader inne.....

om ventilen kärvar så mycket så borde väll inte den växla å göra varmvatten..?
 
Din växelventil bryr sig inte om hur varmt/kallt du har inne.Det blir helt inte tätt till ditt värmesystem när den gör vv och när din vp gör vv så höjs temperaturen(50-55grader) .Därför får du varmt inne ett vanligt problem.Det som avgör när din vp ska göra vv styrs av en givare som sitter inne i vvb och du har säkert standard inställning start temperatur (44grader) så när temperaturen går ner till 44grader så växlar din växelventil och stänger till värme och gör vv.Så din kurva har inget med vv att göra.förstår du.Om du trycker in vänster och höger knappen sammtidigt och håller dom intryckta i 5sekunder så kommer det upp en ny meny.Där kan du gå in och se vad du har för inställningar och om du vill ändra om du tycker något är fel.exp kan du höja intregralminuterna på din vp står det säkert -60 till exp -120 då kommer din vp starta när inergralminuterna når -120 och räkna ner till 0.Du får bättre gångtider på din vp i stället för -60.
 
Redigerat:
ok tack för hjälpen...
det kommer en till veckan å byter ventilen.
jag antar att jag behöver tömma hela vatten systemet före han kommer ?.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.