Gokväll!

Jag håller på att renovera ett litet utehus på gården och rivit ner det mesta på väggarna för att få duglig värme i det.

I väggen så sitter det 45x120mm reglar, isoleringen som suttit var så äcklig så den är slängd, MEN jag har en drös (ca 200kvm) av 45mm isolering från tidigare projekt så började fundera på att använda det.

Så frågan är, sätta dit 3 lager 45mm isolering och få 135mm totalt mellan 120mm reglar?
Det är endast underhålls värme som ska vara på ca 15 grader så behöver inte vara super noga eller blir det för mycket isolering för en 120 vägg?
 
15mm plus borde knappt vara mätbart… kanske något bökigare att få i, men det är tveksamt att det skulle bli ett stort problem.
 
  • Gilla
JontePe
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
15mm plus borde knappt vara mätbart… kanske något bökigare att få i, men det är tveksamt att det skulle bli ett stort problem.
Lite så jag tänkte också, får böka in det på bästa sett bara haha!
Men tack för svar iallafall och ha en trevlig kväll!
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
surris
Trycker man i för mycket isolering och har cc 600mm finns det risk att skivmaterial buktar lite. 15 mm bör vara lugnt, glasull går att pressa ihop mer än stenull.

Det går ju att dela på en 45mm så för du ca 110mm, det är vad jag hade kört på.
 
surris surris skrev:
Trycker man i för mycket isolering och har cc 600mm finns det risk att skivmaterial buktar lite. 15 mm bör vara lugnt, glasull går att pressa ihop mer än stenull.

Det går ju att dela på en 45mm så för du ca 110mm, det är vad jag hade kört på.
Ja jag hade det i bakhuvudet också, men osb och en gips på 1200 breda på cc60 reglar borde väl inte bukta så?
Men får testa båda tjockleken och se vad som blir enklast :)
 
surris
J JontePe skrev:
Ja jag hade det i bakhuvudet också, men osb och en gips på 1200 breda på cc60 reglar borde väl inte bukta så?
Men får testa båda tjockleken och se vad som blir enklast :)
Blir det för mycket isolering så kan det absolut bukta. Men 15 mm ska inte vara nåt problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.