Hej

Jag har nyligen flytspacklat mitt badrumsgolv och byggt fallet runt brunnen. Tyvärr blev det lite brant närmast brunnen i dusch området. 30 mm /m där det är som brantast. duschområdet är cirka 80x80.

Har ni några bra tipps för att lösa detta.

Jag har en ide som går ut på att sätta våtrumsskiktet som det är nu. för att sedan jämna ut fallet med fallbyggnads cement ovanpå våtrumsskiktet. sedan sätta klinker ovanpå detta lager. Är det mot reglerna ?

Tack på förhand
 
T
Sätt dit en förhöjningsring (12mm) och spackla upp fallet en gång till så är du nere på 18 mm vilket är precis lagom!
 
Hej

De minsta förhöjningsringarna som finns från purus är 13mm. Skulle jag montera den har jag ingen fall kvar.

I Duschzonen är radien runt golvbrunnen cirka 40cm, Fallet jag angav är per meter. Det har alltså inte fallit 3cm på 40cm.

Jag bifogar två bilder 20160510_201716.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20160510_201731.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du får använda ett tjockare lager fix ovanpå tätskikt eller det material som tillverkaren godkänner för att komma upp lite innan du lägger plattorna/mosaiken.
 
Kanske en dum fråga, men vad är nackdelen med för stort fall?
 
Jag skulle vilja påstå att det ser perfekt ut. Bara bra med ordentligt fall i duschen. Vill du ändå minska det någon mm, så gör det med lite tjockare lager fix på klinkerplattorna närmast brunnen.
 
K
BBR säger max 1:50 pga halkrisk, men som du har nu är inte fel. 1:50 gäller färdig yta.
Tänk på tillverkarens maxtjocklek på fixet bara. Det går ju att spackla upp fallet lite med fix dagen innan läggning för att kompensera.
 
Mikael_L
ZipLock skrev:
Kanske en dum fråga, men vad är nackdelen med för stort fall?
Kanske mest att det är lite svårare att lägga plattorna bra och fint. Beror ju givetvis mycket på plattstorlek.
 
Jag kör med LIPs våtrumssystem. Pratade med en tekniker från dem idag som sa att det var okej att lägga våtrumsskiktet och sedan bygga lite extra högt med fixet uppe på.

Han varnade dock för att det kunde vara svårt att få nedviket av tätskiktet bra när fallet var så stort. Han menade på att det kunde bli som en luftbubbla i viket.
men jag förstår inte varför det skulle blir svårare... vinkeln på viket blir ju mindre om fallet är brantare.

jaja, verkar ju som att vi funnit en bra lösning på problemet :)
 
Halkrisk är väl den officiella anledningen till att inte ha för stort fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.