Hej

Vi har 4 jätte stora rhododenderon från 60-talet. De blir bara större och större och tar enorm plats. Vill inte ta bort de för de är så vackra men vill inte ha de sås stora att de väller över. Fick rådet att klippa ner de efter blomning vilket jag också gjort på den ena busken eller trädet men de blir ju bara kala och bruna och dessutom syns gropen de är planterade i nu.

Hur ska jag göra för att få de mindre och så snyggt som möjligt på marken i gropen där de är planterade.

Vidare är de planterade så att den vita kommer närmast huset därefter rosa, lila och cerise. Vi ser bara den vita och den lila och det är den lila sorten som har blivit enorm åt alla håll och kanter. Rötterna och stammen ser ut som träd och inte som buskar.

Någon expert som vet hur jag ska göra?
 
Hemmakatten
Du kan klippa ner rododendron, men man får bara klippa ner 1/4 till 1/3 per år.

Klipp ner roddisarna under några års tid, flytta sedan de rosa och cerisefärgade dit du vill ha dem. Roddisar har en ganska kompakt jordklump och är förhållandevis lätta att flytta. Dina gamla rododendron har förmodligen större rötter men det gör inget om du klipper /hugger av dem.

De lila är med all säkerhet vanliga parkrododendron, de anser man idag inte har något större estetiskt värde alls, många plantskolor har slutat sälja dem eftersom de är så trista förutom under de få veckor de blommar. Jag skulle gräva upp och slänga de lila och sedan köpa nya av annan sort eller azaleor. En 60 år gammal parkrododendron har gjort sitt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.