Hejsan!
Vi har några murare här som skulle ha gjort ett 5 dagarsjobb på husets spritputsade fasad(inkl. måla huset med kalkfärg), de borde ha varit klara för 6 veckor sedan men de har ännu inte börjat måla.. Jag har för mig att jag läst någonstans att kalkfärg måste torka i 1-2 månader innan det blir minusgrader, någon som vet om det är så?

Eftersom att det redan har krupit under nollan på nätterna så känns det inte som om jag har lust att betala murarna för arbetet om det nu finns risk att det fryser sönder i vinter..

Jag behöver verkligen era råd här och jag skulle vara väldigt tacksam för dem!

Mvh Mårten
 
Nej, det är en missuppfattning.
Kalkfärg torkat snabbare än så.
Det man nog menat är att reaktionen med luftens koldioxid kan ta lång tid.
Men det är inget som fryser sönder.
 
Tack för svaret!

Hittade idag en skrivelse ifrån någon färgtillverkare och där stod att putsen skulle torka i 2 månader innan man målade.. Förmodligen därifrån jag fått tiden, men missuppfattat det hela.

Men mina murare målade ju redan några dagar efter att de putsat upp den bit de reparerat. Borde jag kräva någon form av kostnadsreducering för detta då?
 
Artec skrev:
Tack för svaret!

Hittade idag en skrivelse ifrån någon färgtillverkare och där stod att putsen skulle torka i 2 månader innan man målade.. Förmodligen därifrån jag fått tiden, men missuppfattat det hela.

Men mina murare målade ju redan några dagar efter att de putsat upp den bit de reparerat. Borde jag kräva någon form av kostnadsreducering för detta då?
Gällde den skrivelsen verkligen kalkf'ärg på kalkputs?
Såvitt jag förstått kan man kalka innan putsen har torkat eftersom det är samma material som gifter sig med varandra.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.