Man kan ju placera ugnen under spisen, eller i ett högskåp på sidan om.

Jag är jädrigt sugen på att ha den i ett högskåp, men vet inte om jag får till det.

Vad upplever ni att det finns för argument med att ha ugnen eller inte ha ugnen på en viss plats.
 
Det absolut mest uppenbara är ju att du får upp den i en bättre arbetshöjd om du sätter den i högskåpet. Bättre insyn och mer skonsamt för ryggen. Vidare tycker jag personligen det är lite "fräckare";)
 
Å jag tycker att ugnen ska vara nertill!

Det räcker att man har lite ont en arm eller armbåge då är man plötsligt väldigt svag, just i "bättre arbetshöjd".
 
Man får välja.
Antingen bränner man sig på översidan av armarna eller undersidan :)
 
Tja, fundera på vad du gör i köket mest frekvent. Är det att stoppa saker in och ut i ugnen eller är det att ställa och lyfta saker från bänken? Om du sätter ugnen i den höjden bygger du samtidigt bort bänkyta. Även om jag bakar bröd varje dag så är det mer troligt att jag lägger betydligt mer tid på att knåda degen på bänken än att stoppa in degen i ugnen.

Nej, ugnen under hällen sparar mest arbetsyta. Så har vi gjort.
 
Om du har ugnen under hällen kan även fläkten suga bort oset...

Som föregående sagt, hur ofta använder ni ugnen?

Vi kommer att sätta ugnen under hällen för att få in hel kyl och frys när köket ska renoveras.
 
Jag använder ugnen väldigt ofta, det gör jag. Sen arbetsmässigt osv, så kanske det inte spelar så stor roll, men som Alex_us skrev, det blir mycket fräckare. Jäkligt svårt hur jag ska göra.

Mer synpunkter välkomnas tack.
 
cederbusch skrev:
Tja, fundera på vad du gör i köket mest frekvent. Är det att stoppa saker in och ut i ugnen eller är det att ställa och lyfta saker från bänken? Om du sätter ugnen i den höjden bygger du samtidigt bort bänkyta. Även om jag bakar bröd varje dag så är det mer troligt att jag lägger betydligt mer tid på att knåda degen på bänken än att stoppa in degen i ugnen.

Nej, ugnen under hällen sparar mest arbetsyta. Så har vi gjort.
Han skall väl inte ställa ugnen mitt på bänkskivan eller? Högskåpet står antagligen redan där, eller så ska det dit ett ändå. Tvivlar på att han smäller in ett högskåp bara för att få in en ugn.

Ugn under häll har ju varit standard i all evighet nu, dags för någt nytt! Köket blir renare och snyggare också!
 
Jag vet inte riktigt om det finns så mycket mer fördelar/nackdelar, men jag har iaf haft olika varianter på både och jag kommer aldrig mer sätta en ugn under arbetshöjd :)
 
Ren smaksak och inget är mer rätt än det andra, det enda som är rätt är dock att ha utdragbara skenor i ugnen, oavsett ugnsplacering! ;)
 
Tyresö
Vi har ugnen under glashällen och vi ska under vintern och våren bygga om köket. Min fru undrar hur många av dom som anser att ugnen ska vara lågt placerad - verkligen lagar mat och förstår arbetsrutinerna i ett kök.

Hon har alltid lagat all mat från grunden, utan halvfabrikat. Hon kokar även egen fond till köttgrytor och hon använder nästan enbart färska hemodlade örter som krydda i maten...... Jag har min egen "Nigella" här hemma i köket....

Det finns inte en chans att ugnen kommer vara lågt placerad när vårt kök är ombyggt - höjdplaceringen ska anpassas efter hennes längd - allt annat i högskåpet får anpassas efter ugnens placering. Min fru bestämmer här hemma och det tycker jag är okej - jag får ju nylagad lyxmat varje dag....

Min fru blir lätt irriterad på alla som förespråkar en låg placering av ugnen - hon tycker både att det är fult och opraktiskt. Då är det bättre att använda tomrummet under spishällen som ett utdragbart kastrullskåp.

Jag själv har ingen åsikt i frågan - jag lagar så sällan mat, så jag skulle klara mej med en gasolbrännare på terrassen....
 
Och jag har saknat min ugn på "rätt" arbetshöjd i 6 år nu! Vi hade aldrig problem med oset heller trots att vi hade hela diskbänken mellan ugnen och spisen.
 
Vi fick våra utdragsskenor levererade igår med svärmor från Tyskland. Ska sätta in dem idag eller så och prova.
 
Jag vill gärna ha 2 ugnar när jag lagar mat!
Ska man då ha dem i högskåp jämte varann med micro ovan den ene, eller ska man ha extra ugnen under spishällen.
Självklart en smaksak, min tanke är att det ser lite storkök ut med två högskåpsspisar och det vill jag inte!
Just det,bör väl svara trådskaparen, en ugn ska självklart vara i ett högskåp!
 
Man måste väga behoven mot varandra. Högskåp tar värdefull bänkyta, så är det naturligtvis, så det blir till att prioritera.

Vi funderade på ugnsplaceringen tills vi fick förslaget att lyfta upp diskmaskinen. Då blev valet enkelt. Tungt porslin skall dagligen lastas i och ur diskmaskinen men ugnen används inte fullt så ofta och plåtarna är sällan lika tunga som en trave tallrikar.

Alltså lyfte vi upp diskmaskinen och lät ugnen sitta under hällen. Att lyfta upp båda var inte aktuellt; det skulle kräva för mycket bänkyta. För man tar av bänkytan, det går inte att komma ifrån.

Att lyfta upp diskmaskinen och ha utdragslådor bredvid där porslinet direkt kan travas är det bästa vi gjort i vårt kök. Aldrig mer dessa lyft av tallrikar från golvnivå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.