Hej!

Vi håller på att ta in offerter på en dränering av vårt hus i Umeå. Huset är på ca 120 kvm med lika stor källare. Vi har hela tiden varit inställda på att jobbet ska göras till sommaren men de företag som räknat på jobbet vill gärna göra dräneringen så snabbt som möjligt..
Enligt dem så är det bättre att dränera på vintern då det blir mindre skada på övriga tomten, vilket är ett resonemang som jag köper.

Samtidigt så vet jag också att de flesta av företagen vill göra jobbet just nu då de har mycket dåligt med jobb. (De erkänner också det rakt av "vi har lite att göra nu och kan börja om ett par veckor")

Så frågan är vilka fördelar och nackdelar som finns med att dränera på vintern? Som jag kan se är fördelarna just mindre påverkan på tomten samt förhoppningsvis ett lägre pris. Men vilka nackdelar finns?

/Krister
 
Vi är i slutskedet av dräneringen nu.

Stor plus med minus grader är att det är guld värt om du inte vill ha gyttjebrottning.
Har haft några dagar med plus grader, och det blir otroligt kladdigt snabbt.

Jag har väl inte märkt av någon direkt nackdel, mer än att dom fick vara lite försiktigare runt kablar som inte ligger så djupt eftersom det kan komma en hel kaka när man gräver p.g.a. tjälen.

Fick lägga lite isolering runt inkommande vatten när det var blottat över natten för att det inte skulle frysa.
 
Jag ser inga som helst nackdelar med att gräva på vintern.

För gördetsjälvaren i Umeå skulle det kunna innebära att de minsta minigrävarna är för klena, men yrkesfolket gräver ju ändå med en 3,5tonnare gissar jag och då spelar tjälen ingen roll.

Se till att förhandla ner priset ordentligt nu när det är lågsäsong.
 
Det som jag ser som ett litet minus är kylan, om man tex ska använda sig av systemet platon så ska temperaturen vara över 0 grader när man monterar Platon membran. men det går ju att tillföra värme för att klara av det så det blir väl egenligen inget större problem.
Bara en tanke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.