Totte_S
Har kommit till den punkt då familjefriden behöver ett dator- spel- och tv rum.
Min tanke var att helt enkelt köpa första platt-tvn och koppla både dator och x-box till den i ett separat rum (3,20 * 3,20 så det handlar om titt/spel avstånd max 2,5 m).
Har dock läst på hembioforum att spelentusiasterna snackar om att det laggar på de flesta plattv när man spelar.
Ställer nu frågan här om någon upplevt problem med detta? I så fall, är det en bättre idé att köpa en större monitor tex en 24" och sätta en tv-mottagare i datorn?
Förmodligen är inte lagg ett problem för mig, men sönerna kanske kommer efter två veckor och klagar? ;)
Annars har jag fattat det som att man bör koppla sin konsoll till en LCD/Plasma om man vill få ut bästa bilden ur den, men det vore synd att köpa fel, eftersom det huvudsakligen kommer att spelas på den?
 
Redigerat:
Kör en 42" LCD till vår PS3 det är klockrent inge lagg här inte, sedan så blir ju spelupplevelsen större om man har en större tv helt klart. Sedan så kan man ju få inbränningar om man kör plasma, men det brukar gå och få bort. Jag skulle minst köra en 32" LCD, men om man har pengar så e det bara och gå upp till 42" el större utan o tveka.
 
Totte_S
Tack för svaret. Var inne i butik en timme på lunchen och tittade och pratade med en (vuxen ;) ) säljare som själv spelade en del, och det verkar helt klart vara ett litet problem för "spelnördar", så just nu pågår letandet och förhandlandet med plånboken. Det lutar åt en så prisvärd 32" som möjligt just nu, men dyker det upp en större till vettigt pris så varför inte. Smålänning som jag är så gör det ont med alla utgifter.
 
LCD är enda allternativet tycker jag om den ska användas till en dator..
 
Jag har ungefär samma fråga, men har ett "tittavstånd" på 3-4m och jag känner mig lite undrande till rekommendationen att använda en 42tums på 2,5m håll. Funkar det verkligen, eller blir det som att sitta för nära duken på bion?
 
Min sweetspot hemma i soffan e ca 2,5m till tv´n och såhär i efterhand så skulle det ju inte va fel med 50", mer biokänsla när man kollar blueray osv.
Jag tror folk i allmänhet e skeptiska mot större tv apparater än 32" för man har suttit o glott på en tjocktv som är 28" och är invand med det, det jag vill säga är att om man nu ska lägga ner en massa pengar på en ny tv så köp upp dig ett par tum extra det kommer man inte och ångra. Och hos Elgiganten kan man ju lämmna tillbaka tv´n om man inte är nöjd, dvs för STOR tv.
 
Hmm... jag förstår vad du menar. I mitt fall får nog inköpet begränsas av månadsekonomin.:surprised:
 
Vårat avstånd till 42an är 3m och shit va liten den teven är numera... +50" lär det ju bli nästa gång... Hade gärna flyttat fram soffan lite, men då protesterar möbel generalen hemma (läs: frugan).

Totte, låt det svida lite i plånboken (spara en månad till) och gå upp en storlek till 37", men helst upp till 42". I slutändan kommer du inte ångra dig.
 
Totte_S
gadu^ skrev:
Vårat avstånd till 42an är 3m och shit va liten den teven är numera... +50" lär det ju bli nästa gång... Hade gärna flyttat fram soffan lite, men då protesterar möbel generalen hemma (läs: frugan).

Totte, låt det svida lite i plånboken (spara en månad till) och gå upp en storlek till 37", men helst upp till 42". I slutändan kommer du inte ångra dig.
Ja möbelgeneraler är inte att leka med ;)
Överväger att låta ungarna få fortsätta spela på tjockisen fast i ett nytt rum, och då lägga lite krut på en ny till vardagsrummet, och då blir det nog minst 42". Sedan kommer ungarna tjuvspela på den, för att till sluta sabba tjockisen och begära ner 42:an till spelrummet, och vips måste vi köpa en 50" till vardagsrummet. :D
Bra plan på pappret, får se om den funkar eller om generalen har ett motdrag (typ ett växthus eller annat nödvändigt)
 
ejwbegysv skrev:
LCD är enda allternativet tycker jag om den ska användas till en dator..
Varför inte plasma? Den har väl snabbare respons? Eller vad är fördelen med en LCD när det ska kopplas mot datorn?
 
imported_Anders_S skrev:
Varför inte plasma? Den har väl snabbare respons? Eller vad är fördelen med en LCD när det ska kopplas mot datorn?
Det är inte panelens respons som är problemet utan bildbehandlingen som tv:n gör innan bilden presenteras. Olika tv har olika "lag", det är en parameter man måste kolla innan köp. Exempelvis Sonys tv-apparater har (i alla fall nyare) ett särskilt spelläge med minimerad fördröjning. Sony vill ju att man ska kunna köra PS på dem.

LCD upplevs skarpare om man sitter nära skärmen vilket man ju oftast gör när den används till dator. Dessutom blinkar plasma med hög frekvens på liknande sätt som gamla CRT-skärmar och det kan upplevas som störande när man sitter nära. Och det finns inga högupplösta plasmaskärmar som är mindre än 42 tum eftersom det finns en fysisk gräns för hur små pixlarna kan vara.
 
Ok, men finns det en nackdel med att köra datorn eller en spelkonsol mot en plasma på 42 eller 50 tum med avstånd likt när man tittar på film? Är plasmans bildbehandling då till nackdel på något sätt. Min teve kommer användas till tevetittande, PS3 och lite surfande i soffläge... Därav mina frågor.
 
Nej inte pga att det är plasma. Fördröjningen ligger i kretsarna innan bilden presenteras på skärmen. Men som sagt man bör undersöka fördröjningen för just den apparat man tänkt köpa, innan köp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.