Bygger fritidshus och skall dra rör för KV/VV. Sitter och planerar hur det skall se ut i tvättstugan (möbler IKEA). som skall se ut som nedan. Längst till höger finns frånluftsvärmepump (representerat av kylskåp). Längst till vänster finns vattemätare och inkommande vatten (ej med på bild). Rör dragningar är ej dolda, utan på vägg.

3D-ritning av en tvättstuga med IKEA-möbler, diskho, kran och tvättmaskin, samt en frånluftsvärmepump markerad som kylskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alla kopplingar kostar ju och jag överväger att ansluta tvättmaskinen på blandare, istället för att dra en anslutning på väggen specifikt för tvätt maskinen. Fråga:

Finns det några nackdelar med att ansluta tvättmaskinen på blandaren (som för en diskmaskin i kök)?

Själv tänker jag:
+ ekonomiskt
+ man får avstängningsventil på blandaren "på köpet"
- mer ordning med separata kopplingar (dessa är dock skymda av möbler så det går ju bort)
- större risk för läckage iom man rotar i skåpet under vask
 
Redigerat:
J
På blandaren klart det går , finns grejer för att få ut ett extra uttag ovan bänk med ventil på , men var gör du av slangen , det är hela skivor som synes på allt där , annars en köksblandare med Diskmaskinsuttag under , då är det en kran på ovansidan att stänga med
 
Nej, jag menar inte ovanför, utan på undersidan av vasken, pss som för en diskmaskin.
Instruktionsdiagram för installation av blandare under en vask med måttangivelser och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tr0llmane
  • Laddar…
J jojo123 skrev:
På blandaren klart det går , finns grejer för att få ut ett extra uttag ovan bänk med ventil på , men var gör du av slangen , det är hela skivor som synes på allt där , annars en köksblandare med Diskmaskinsuttag under , då är det en kran på ovansidan att stänga med
Jag undrar om det finns nackdelar med att ansluta på blndaren vs att sätta ett stick till med ballofix och separat anslutning...
 
J
Inte fel att ha avstängning för Disk eller Tvätt då kan det inte bli en läcka ien maskin utan upptäckt och resa .<så ta en blandare med uttag under och avstängning , det blir snyggast och enklast , ska du sätta ett T med kran under , får du bocka dig och nästan krypa in i skåpet för att stänga av , inget kul jobb
 
Krilleman
Köp med avstängning, blir bra!
 

Bästa svaret

Instämmer! Hade så i föregående hus och har gjort så i nuvarande. Bekvämt att kunna stänga av vattnet till tvättmaskinen vid resa osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.