Mikael_L
Det här är kanske en löjlig eller onödig fråga, .... eller tja, inget man undrar över är väl onödigt att fråga om ... :surprised:

Jag har inte satt upp tapeter speciellt många ggr i mitt liv, men så här i backspegeln så misstänker jag att jag ofta varit lite väl snål med tapetklistret.
Och numera tror jag mig veta att om man snålar så kommer problemen med tapeter som släpper efter ett antal år, ev efter någon omtapetsering.

Så nu när det strax är dags att börja i husbygget så tänkte jag se till att jag/vi slaskar på rejält med klister.
Men kan man sätta för mycket? Hur märker man att det blir för mycket?
 
Hyr en tapetmaskin så blir det lagom.
 
Nog kan man använda för mycket tapetlim jag har märkt att sedan det kom Easy-UP tapeter så använder jag mindre tapetlim på väggen.
 
Mikael_L
Stefan N skrev:
Hyr en tapetmaskin så blir det lagom.
Det kändes som att det inte var svaret jag ville ha ...

Men jag bör nog överväga det trots allt, även om jag inte funderat i dom banorna tidigare.
Fast problemet är att vi troligen inte kommer vilja/kunna sätta alla tapeter i enda slag, så det riskerar bli lite väl många hyrestillfällen.

F.ö. har jag en billig klistermaskin, som inte är provad än. Den kanske visar sig vara skit.
 
Jag målar väggarna efter sista spacklingen med en billig vit färg eller gör en rollning med vattenblandat klister innan vi gör tapetseringen. Får då en yta som suger jämnt när man sedan tapetserar. Lite mera arbete men enkelt att tapetsera då ytan med lim torkar långsammare och med vitmålat en bakgrund som fungerar bra med ljusa tapeter.
 
Mikael_L
Ja, vi har "förlimmat" spackel och gipsskivor med aningens utspätt tapetklister i ett rum nu. Jag antar att det är ett smart drag att göra så överallt.

Och ska man sätta kant-i-kant-tapeter så är det väl en stor fördel att måla med ungefär samma färg som tapeten för att undvika irriterande streck sen.
Men vi kommer dock sätta vanliga med ett par mm överlapp.
 
Rolla på limmet (på väggen förutsatt att det är easyup) så får man en jämn bra fördelning tycker jag. Brukar ta lite extra högst upp på väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.