Har drabbats av volymsjuka!

Efter att ha lusläst det här excellenta forumet börjar jag tvivla på att min 4m3 tank är stor nog,,,
Skulle helst vilja kunna hoppa över någon dags eldning även när det är hyfsat kallt..

Har förstått att en stor tank är bäst men är lite svårare o klämma in :(

Är det så mycket problem med vv, skiktning laddning osv med en mindre bredvid den stora att det inte är någon större ide att sätta in en typ 1,2 eller 3m3 tank? borde bli problem pga höjdskillnad eller...
Vilken av dem sätter man tekniken i.

Har fått reda på en 2m3 men blev tveksam om det kanske är bättre att söka reda på en som är så lik den andra som möjligt.

Kanske 2 an inne i huset laddad ifrån garaget..

Har enplanshus på 100m2 och ett garage på 100m2 med 6m emellan.
Elpanna som förbrukar ca14000kwh +kamin som slukar 10-12m3 ved om året.. har tänkt bygga pannrum och en 4m3 acc i garaget kulvert in ( utan kulvertstyrning på inrådan av lokal röris)
Hade dock tänkt en tank inne från början så jag har redan kulvertstyrningen liggandes.

Någon har befintlig anläggning som har lite tankar o tips? så är jag djupt tacksam!:)

Har ingen erfarenhet av riktig ved anläggning så vill gärna komma rätt från början..
 
HOPPSAN!

Glömde tillägga att både huset och garaget kommer att byggas till med ca 50m2 vardera,,
 
Borde väl ha en rejäl panna om du har så stora volymer
 
Hade tänkt mig en solo innova 50kw... eller en calmar 65..

Borde ge likvärdiga eldningsförhållande innovan ger mindre effekt men har större vedmagasin svårt svårt

Skulle vilja haft en 60-65 kw med stoort magasin.

Öppen för förslag:surprised:
 
Störst vinst gör du om du använder EN stor tank. Men du bör nog ha en panna på upp emot 80-90 kW om du ska ha 8m3
När du väl har en stor tank så kommer du bara att elda när det behövs. Vart tredje vecka på sommaren :) ...eller så.
Och när man väl eldar så eldar man fullt. Då behövs en större panna.

Behöver du sätta in 3-4 st tankar tror jag inte det är värt det. Det är ju i princip gavlarna man betalar för på en tank. Därför ska man i första hand hålla ner antalet tankar. Därefter så är det mantelytans storlek som avgör hur mycket förluster det blir. Blir förståss också minimalt på en stor tank, vid given volym.

Jag har också ett ganska stor hus, med ett tillhörade 110m2 stort garage. Kör på 6m3. På långa vägar för stort. Funkar skitbra.

Mats
 
mats757 skrev:
S
När du väl har en stor tank så kommer du bara att elda när det behövs. Vart tredje vecka på sommaren :) ...eller så.
Och när man väl eldar så eldar man fullt. Då behövs en större panna.

Behöver du sätta in 3-4 st tankar tror jag inte det är värt det. Det är ju i princip gavlarna man betalar för på en tank. Därför ska man i första hand hålla ner antalet tankar. Därefter så är det mantelytans storlek som avgör hur mycket förluster det blir. Blir förståss också minimalt på en stor tank, vid given volym.

Jag har också ett ganska stor hus, med ett tillhörade 110m2 stort garage. Kör på 6m3. På långa vägar för stort. Funkar skitbra.

Mats
Hur stort är huset/ antal förbrukare?
Kör du kulvert/ hur lång/ kulvertstyning?

Var tredje vecka:D får man fråga hur det funkar på vintern?

Vad har du för panna o hur mycket behöver du elda för att fylla tanken?

Leker lite med baxis beräkningsprogram för acctankar men blir inte riktigt överens med det och så är teori sällan helt jämförbart med verkligheten...

Sorry! mycket frågor... men väldigt intressant!!
 
varför utan kulvert styrning?
 
wedge73 skrev:
Hur stort är huset/ antal förbrukare?
Kör du kulvert/ hur lång/ kulvertstyning?

Var tredje vecka:D får man fråga hur det funkar på vintern?

Vad har du för panna o hur mycket behöver du elda för att fylla tanken?

Leker lite med baxis beräkningsprogram för acctankar men blir inte riktigt överens med det och så är teori sällan helt jämförbart med verkligheten...

Sorry! mycket frågor... men väldigt intressant!!
Mitt hus är på ca 160m2 och renoverat till -80 tals standard vad det gäller isolering. När jag tog över huset av föräldarna köpte jag en Gasell panna på 45kW och "en" tank på 3m3 fanns redan där. Oj vad idiotförklarad jag blev när jag gick till rörmokaren och sa att vi behöver en 3m3 tank till huset! Det skulle ALDRIG fungera. Jag gav mig inte och beställde tank från en leverantör i alla fall. Själv. Jag litade inte längre på rörisar, så jag monterade den själv också.
Körde den på Natt el när morsan bodde där själv och spetsade med oljebrännare när det blev för kallt. Kopplade oljepannan så att man startade den manuellt och den gick tills den slog av och startade aldrig mer. Tills man startade den igen. Pannan ökade verkningsgrade markant att jobba mot tank.

Men... när jag bodde där. År 2000. Monterades Vedpannan. Fungerade ypperligt. Eldade vart tionde dag på sommare. Jag och min sambo. Hade jag lagt lite mer krut på nogrann isolering skulle jag klara mig ytterligare några dagar. Men jag var lite för lat.
Rördragning var skoj, så jag byggde solfångare. 7,5 m2
Nu eldade jag bara 3 ggr från Maj till Sept. Svenskt väder är ju lite ostadigt ibland.

Ytterligare ett år senare byggde jag ett garage på lite drigt 110m2, 4 meter i takhöjd. Golvvärme, som tyvärr är lite dåligt isolerat i grunden. Hysterin med mycket isolering under gjutningen hade inte riktigt startat 2002.
Lång byggtid gjorde att jag blev tvungen att ha värme på trots att alla dörrar inte riktigt var på plats, ville ju inte att golvvärmen skulle frysa. Men presseningar tätade så gott det gick.

Kulverten är det bare en termisk ventil som styr. Men jag ska montera dit en värmeväxlare för att kunna ha glykol i golvet. Ingen el från garaget är beroende på om det fungerar. Allt styrs från pannrummet. Jag har kört ut 25 gradigt vatten i golvet. Då har jag behagliga 5-8 grader ute där.

Fick pengar över efter en avstyckning. Bör bort pannan mot en större modell Gasell 70 kW. Leverantören/tillverkaren bor bara en mil ifrån mig. Långshyttan. Jag bor i Hedemora.
Jag köpte en till tank på ytterligare 3m3.
Blir det helt utkylt på vintern och värmen är på för fullt i både garage och hus, så måste jag lägga i 5 brasor för att tankarna ska bli fulla. På sommaren räcker det med 2 brasor för att värma tankarna fulla.
Ännu har jag inte fått i dom sista tätningslisterna i garaget. Men min uppskattning är att när allting är på plats så ska jag kunna elda var annan dag även på vintern. Vilket fall ner till -15 grader. Dom dagar det är kallare är inte många nu för tiden. I fjol var det nog bara kallare 2-3 dagar.

Är det någonting jag ångrar så är det att jag inte köpte den större pannan på en gång, och att jag inte byggde dubbelt så stor solfångare på en gång.

Isokern skorsten jag byggde är verkligen kanon. Ingen "jä-la" isolering som kan åka på sniskan efter några år. Stenmaterialet, pimpsten från island, är utomordentlig isolering. 225 i diameter.

Sugande fläkt är det väl säkert i alla pannor nu förtiden. Kanon. Kan slänga i ved när som hellst. Man törs be vem som helst att kasta in några vedpinnar. Ingen dyr och ömtålig keramik. Gjutjärn, men miljögodkänd! Usch för dyr keramik. En sak om pannan blir bättre med det... Men inte i det här fallet..

Tja, är det någonting mer du funderar över?

Mats
 
moasfarsa skrev:
varför utan kulvert styrning?
Han menade det var onödigt då det bara är 5-6m emellan byggnaderna..

Blir inte så mycket värmeförluster så att det spelade någon roll :confused:
 
Med en tank i huset måste det till nån form av kulvertstyrning, utan används det aldrig.

Men det han menar är väl troligen att det är dumt att ha en tank i huset när det är så nära?
 
Är det en 4-rörs kulvert du har/ska ha??
Du måste ju ha en 4-rörs om du ska få vv, på 6 meter kulvert blir det inte stora förluster utan då ska du nog sdkippa kulvertstyrning o ha tanken/arna i garaget med ev vvc på timer o värmen shuntad från garaget..

Med tanke på husets förbrukning ligger förbrukningen kring 9 kW vid dut vilket gör att 4 m3 tank räcker i 25 timmar från att pannan slocknat men då ska ju garaget värmas oxå men det är som sagt dom absolut kallaste dagarna vilket är kanske max 5 st/år..

En v65:a värmer 8 m3 på 3 brasor så du hinner värma 8 m3 på en kväll om du gör upp eld vid kl 17 o lägger på sista pannan vid 22
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.