Håller på med omdragning av el i en lägenhet som totalrenoveras.

Tidigare var ett sovrum, hall och badrum uppsäkrat på samma fas (exkl tvättmaskinen).

Min fråga är om det kommer att fungera bra att göra likadant i fortsättningen.

Totalt är det 22 spotlights á 20w = 440 watt på ovan nämnda utrymme.

6 vägguttag. Eftersom man sällan belastar uttag i sovrum något större (sänglampor och klockradio typ) så bör man väl klara detta?

Det kommer finnas en TV iett sovrumm, som är det enda som förbrukar lite mer. Dammsugare kopplas in i hallen t ex men då står ju inte belysningen på full kräm i alla rum samtidigt?

Önskescenario vore ju en fas per rum (uttag + belysning på samma fas) men tveksamt om centralen får plats med så många automatsäkringar som behövs.

Vad kan ni rekommendera?
 
man brukar ha en tumregel om 10 uttag/armaturer per grupp (10A). Det gäller då om dte inte finns ngn extrem förbrukare, så den tumregeln håller inte i ett kök tex.

Det är ingen exakt vetenskap så att man kan säkert ha 20 uttag också, om man har anledning att tro att de inte kommer att användas flitigt. Tänk på att du bör ha jordfelsbrytare iom elen till badrummet. Skall du ha ett uttag där så måste du ha jordfelsbrytare.
 
Hela installationen bör skyddas av jordfelsbrytare. När det gäller jordfelsbrytare tycker jag inte man skall ställa sig frågan "varför" utan frågan "varför inte".
 
Håller helt med, det var mest avsett som en liten tankeställare.
 
Nog har man väl just alla lampor tända samtidigt och på full ljusstyrka i flera (kanske inte alla) rum just när man dammsuger?

Om det går separata rör till de olika rummen så är det väl lika bra att förbereda så att de kan kopplas som separata grupper?

De fetaste dammsugarna verkar väl vilja ha nära 10A själva. Det beror med andra ord på vad för dammsugare som kommer användas. Vad sägs om ett städuttag i hallen placerat så att man slipper flytta sladden på dammsugaren när man städar hela lägenheten?
 
Gjrode en väldigt snabb och enkel skiss på lägenheten.

Central med inkommande el vid entredörr.

Detta är befintliga rör i vägg/tak.

En fas går till takdosa i hall som går vidare till takdosa i stora sovrummet.
Går även vidare till dosa utanför badrum som går till väggdosa inne i badrum.
Takdosa i hall går även till väggdosa i kök som går till takdosor i kök.

En fas går till sovrum 2 väggdosa som går till takdosa och uttag i sovrum samt uttag i vardagsrum. Fasen går även vidare till vardagsrum som går till vardagsrummets takdosa samt uttag och väggdosa vid balkong för belysning på balkongen.

Totalt tre faser.

Har ni några andra förslag? Ska jag dra ny slang från centralen till respektive rum istället för att gå i befintliga rör?

Sen går det en 3-fas i vägg till spisens/hällens placering.
Denna vill jag om möjligt att elektriker splittar så att jag behåller två faser till häll och drar upp en av faserna till ugnen.
Tidigare gick det även 3-fas kulo till badrummet som jag har demonterat. Tanken är att dra om den ovan nytt gipstak.
 
  • El- dosor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker inte att detta är underdimensionerat.
Det ska möjligen vara en extra grupp till köket för de större belastningar som kan finnas där (DM, micro, vattenkokare etc).
En annan synpunkt kan vara utomhusuttagen som helst bör ligga på en egen grupp och JFB.
 
Det var väl de 440W halogenspotarna som ska kunna samsas med dammsugare.

Ett städuttag i hallen kopplat på egen grupp från centralen borde fixa det.

Om du ändå tänkt dra ny ledning för tvättmaskin/torktumlare till badrummet så är det ju inte mycket mer jogg att dra ny kabel till köket också.

Jag skulle låta det mesta vara som det är, men dra fram ny el till 230V-grejerna längs "köksinredingen", alltså en matning till kyl/frys, en till eventuell diskmaskin, en till fläkt + belysning och uttag vid bänken samt mikron.

Ugnen och spishällen kör du på trefas 3*16A i röret som spisens matning gått i sen tidigare. OBS att gamla ledningar till spis kan vara 1.5mm2 och då bara godkända för 10A. Byt gärna till 2.5mm2 så du kan köra 16A här.

Om du skulle vilja dela upp så att du får sovrum 1, kök (taklampor och uttaget vid fönstret) och belysning i hall på tre separata 10A-matningar så kan du dra fram en trefasgrupp från ny central till takdosan i hallen, och där gå vidare med enfas åt varsitt håll. Men du har väl rör draget till en strömbrytare för lampan i hallen också?

Likaså kan du dra fram trefas till väggdosan i sovrum 2 och där dela upp så att vägguttaget i hallen går på en fas, elen i sovrum 2 på en annan fas och elen i vardagsrum + balkong går på en tredje fas.

Men, på bilden ser jag väggdosa i vardagsrummet där det inte är någon vägg. Ska väggen mellan kök och vardagsrum rivas men en bit uppe vid taket behållas? Annars lär det bli omdragning av elen där.

Utomhusuttaget ska enligt praxis kopplas över ströbrytare. Se till att välja en tvåpolig strömbrytare för uttaget utomhus. Ifall fukt eller liknande kommer in i uttaget och löser ut jordfelsbrytaren så gör den tvåpoliga brytaren att ett jordfel blir helt bortkopplat när brytaren är avstängd. Tvåpoliga brytaren används alltid till badrumsfläktar och är därför en standardgrej, de är dessutom i stort sett alltid märkta med av/på så det är lätt att veta vilket som är vilket.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.