La för 3 veckor sedan på höstgödsel på syrenplanor vid sommarstugan. Plantorna planterades förra hösten. Nu vid besöket i helgen hade några av plantorna fått bruna blad. Det har fortfarande inte varit frost så jag misstänker att jag la på för mycket höstgödsel (fosfor, kalium), en näve per planta. Vad tror ni om den teorin? Och kan plantorna tagit skada eller kommer de att överleva?
 
Den kallaste natten i augusti sedan man började mäta för 140år sedan var väl natten mellan måndag och tisdag i förra veckan, då vi hade frost på en del tak här nere i Småland.
Tror inte att din gödsling har påverkat dem.
 
Tack för ditt svar. Det är alltid knivigt med sommarstugan eftersom jag inte är där och bevakar vad som händer. Jag tog förgivet att det inte varit frost än men det kan ju vara en felaktig slutsats. Sommarstugan är i värmland. Det kan ju vara så enklet att det är frosten.

Hur är det med PK gödsel, jag har fått för mig att växterna inte tar skada om jag gödslar för mycket. Till skillnad från NPK där kvävet kan bränna växten. Går det att PK gödsla växter till döds?
 
Vet inte om du kan gödsla ihjäl växterna, men det är ju inte bra att driva på med för mycket gödsel på hösten, då det ju är meningen att växterna ska "varva ned" och förbereda sig för vintervila.
 
M
Imsan skrev:
Vet inte om du kan gödsla ihjäl växterna, men det är ju inte bra att driva på med för mycket gödsel på hösten, då det ju är meningen att växterna ska "varva ned" och förbereda sig för vintervila.
Det är ju just därför man använder PK-gödsel (och inte NPK). :)

"På hösten stärker specialgödseln växterna så att de får ökad härdighet inför vintern. Gödseln främjar avmogning och invintring hos gräsmattan, perenner, buskar och träd. Dessutom gynnas rottillväxt och bildningen av nästa säsongs blomknoppar. Skörden av både köksväxter och frukt blir lagringståligare och kan få bättre smak"


http://www.hasselforsgarden.se/konsument/produkter/goedsel/specialgoedsel-pk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.