Måste bara be om er åsikt.
Sedan vi flyttade in här för snart två år sedan har jag försökt att röja bort en del buskar och träd i trädgården.
Tomten är 900 kvm och då går ca 180 kvm bort för byggnader och gångar. På resterande 720 kvm har jag tagit bort följande:

1 Gran höjd 10 meter
1 Björk höjd 7 meter
1 Gran höjd 4 meter
4 Lövträd höjd 3 meter
4 björkar höjd 3 meter
3 syrenbuskar höjd 3 meter
15 meter syrenhäck höjd 3 meter
5 äppelträd höjd 2,5 meter
1 körsbärsträd höjd 4 meter
12 meter mårbärshäck höjd 1,5 meter
1 Enbuske höjd 3 meter
15 Fristående buskar höjd ca 1 meter
12 Stubbar från gammla tidigare nedtagna träd. Diameter 10 - 50 cm

Kvar på tomten finns fortfarande och ska vara kvar:

Mårbärshäck och thuja runt om
2 Äppelträd
1 Plommonträd
1 Cypress
1 Enbuske
1 Lövbuske

Någon som håller med mig om att det var för mycket växtlighet på denna tomt? Det finns fortfarande ingen tomt i synhåll som har mer växtlighet
 
johansjostrand skrev:
Någon som håller med mig om att det var för mycket växtlighet på denna tomt? Det finns fortfarande ingen tomt i synhåll som har mer växtlighet
Det var inget fel med växtligheten, men det är bra att få terapi. Undar bara vad ska dy syssla med sedan när du har gjort tomten kvitt från resten av växter. Skulle du börjä grävä och leta efter rötter osv. Du kunde kanske plantera några större träd för att få mera nöje och terapi om röjningen.
 
Pjohan skrev:
Undar bara vad ska dy syssla med sedan när du har gjort tomten kvitt från resten av växter. Skulle du börjä grävä och leta efter rötter osv.
Njuta av en slät, knallgrön välmående lättklippt gräsmatta omringad av en prydlig häck och strategiskt utplacerad växtlighet. Till skillnad från en tomt som krävde skogsmaskin för att röjas...
 
johansjostrand skrev:
Njuta av en slät, knallgrön välmående lättklippt gräsmatta omringad av en prydlig häck och strategiskt utplacerad växtlighet.
Det finns människor, som tycker om att klippa gräs och sitta vid bållplan. Sen finns andra som tycker on natur och naturlig växtlighet. Det är sant att det är ingen ide att sprida buskar överallt. Växtligheten ska samlas i större enheter vid tomten kanter. Gräsmattan bör vara enhetlig. Då är den lättklippt. Om man behöver mattan ute.
 
Sommartorparn skrev:
Är det dig dom skriver om i den här tråden: "Trädfällning, blir så ledsen, nya grannen skövlar"
[länk]
Nej, jag känner mig inte träffad :) Syftet var att snabbkolla om det verkligen var normalt med sådan extrem växtlihet på en villatomt. Det var det tydligen enligt er.
Själv känner jag att det ska bli skönt att ha en normal tomt som liknar de andra i kvarteret.
Ska även bli skönt att bli av med de problem alla träd har ställt till med bara under två år. Som ex när de växer in i min altan och grannens garage. Kärsbärsträdet som växte genom telefonledningen och hotade telefonin för hela kvarteret. Avloppsledningar som förstörts pga av rötter mm Listan kan göras lång...
 
johansjostrand skrev:
Nej, jag känner mig inte träffad :) Syftet var att snabbkolla om det verkligen var normalt med sådan extrem växtlihet på en villatomt. Det var det tydligen enligt er.
Själv känner jag att det ska bli skönt att ha en normal tomt som liknar de andra i kvarteret.
Vad som är "lagom" tror jag inte någon på detta forum kan svara på. Däremot om du lägger ut bilder kan folk ha synpunkter. Vissa kommer att tycka att du har tagit bort för mycket, andra inte. Det som var lagom när trädgården anlades en gång i tiden kan behöva gallras 50 år senare när allt har vuxit upp.

MEN, det som nya husägare ofta glömmer i sin iver att sätta sin egen prägel på allt är att en trädgård för att vara trivsam behöver höga träd som ger skugga, skyddar mot vind och insyn och som småfåglarna gärna vill sitta i. Om du planterar ett nytt träd i dag hinner du bli mycket gammal innan du kan sitta i dess skugga!

Många äldre villaområden är anlagda på naturtomt. Att förvandla en tomt full med blåsippor, blåbärsris, stenknallar, buskage, tallar, ekorrar och hackspettar till en blågrön gräsmatta med häck runt är ett nedköp enligt min mening . För att inte tala om allt extra jobb man får med att hålla gräsmattan i trim.
 
Jag tycker nog att du blir kanske litet överkritiskt bemött här...alltså, jag älskar träd och är den förste att hålla med om att man bör tänka sig för både en och två gånger innan man tar ner ett uppvuxet ett, men det där växtbeståndet som du beskriver låter bara för mycket på 900 kvm. Enbart fem björkar och två granar på den ytan skulle bli en fruktansvärd massa skugga när de är helt uppvuxna, för att inte tala om vilket elände björkarna skulle ställa till för övrig växtlighet genom att suga i sig en massa vatten från ytjorden. Och det låter som alldeles för många utspridda buskar också, som Pjohan säger gör de sig bättre samlade i partier än som femton rundningsmärken för gräsklipparen.

Däremot skulle jag nog inte ha tagit bort riktigt så mycket riktigt så fort som du har gjort...det är med trädgårdar som med hus, det blir oftast bättre i längden om man bor in sig ett tag innan man börjar göra stora förändringar. Och att tro att en stor, öppen gräsmatta är den mest lättskötta trädgården är ofta ett självbedrägeri - det är faktiskt få saker som kräver så mycket fortlöpande arbete för att hålla snyggt.
 
Farzan skrev:
Däremot skulle jag nog inte ha tagit bort riktigt så mycket riktigt så fort som du har gjort...
Nja, det kanske låter som om jag vandaliserat hela min tomt. För att förtydliga lite så kan vi ju säga som såhär. 90 % av det jag avverkat har antingen stått på plats där vi ska bygga något, varit invuxet och skadligt för huset eller helt enkelt fula övervuxna träd som sett sina bästa. Och att bända upp gammla stubbar kan väl ändå inte vara så farligt...
Hoppas jag inte gjort någon allt för upprörd bara :)
 
Visst kan man tycka att det var för mycket från början, men du har tagit bort på tok för mycket träd. För och få lite stil på en trädgård så är det de riktigt stora/höga träden som gör det. Några ansade fruktträd gör inte grejen liksom, det hela blir mer som en lägenhet utslängd på en åker och inte en villa med trädgård.
 
Finns inga rätt eller fel beträffande vad som är lagom mycket växtlighet, du har skapat den trädgård du vill ha, och så länge du själv är nöjd så är det bara att gratulera!

Har annars bekanta vars krav vid husköp var en uppvuxen trädgård, vilket visade sig vara en minst lika svår nöt att knäcka som själva huset i sig. I vissa fall fanns det perfekta huset, men en alldeles för välansad trädgård, varpå dom drog sig ur. Slutligen hittade dom det perfekta huset, men med tre gånger din ursprungliga växtlighet skulle jag tippa på, om än på 2000 m2 tomt.. Det blev några timmars röjningsarbete, men nu har dom liksom du skapat en balans dom sökte. Det är sammanfattningsvis helt individuellt vilka krav och behov man har och eftersträvar...
 
Samma här, vi har röjt upp så mycket vi kan, både ett flertal jätteträd och diverse buskar.
VI är inte alls intresserade just nu av mer än gräs. Räcker att grejja med huset.
När vi väl vill fixa med annat så kan vi nu planera det exakt som vi vill ha. Stora träd kan vi givetvis inte få, men allt annat kan bli så mycket bättre!

2 stora tallar, 2 jättebjörkar, 3 lite mindre björkar, 3 Alar?!... Buskar mm mm.... Allt borta.. Gött!!!! Kvar är 2 rönnar och ett slitet äppelträd. Resten är numera GRÄS. :) Jag har oxå tacksamma grannar som tycker allt är ljusare och finare.
 
fresve skrev:
Samma här, vi har röjt upp så mycket vi kan, både ett flertal jätteträd och diverse buskar.
VI är inte alls intresserade just nu av mer än gräs. Räcker att grejja med huset.
Vad får dig att tro att just gräsmatta skulle vara så väldigt arbetsbesparande jämfört med träd o buskar?:surprised:
 
Slipper springa runt dem, går mycket fortare o klippa givetvis!
 
fresve skrev:
Slipper springa runt dem, går mycket fortare o klippa givetvis!
Man kan lösa det på andra sätt också - jag har lagt en kant med plattor runt de buskar och träd som står i gräsmattan, lagt en markduk och fyllt på med täckbark. Kan inte säga att den kurskorrigeringen tar så lång tid att den påverkar klipptiden nämnvärt.

Dessutom gick det nästan snabbare att fixa dit plattorna än om jag skulle ha kapat ner buskar och träd, tagit hand om rotsystem och forslat bort resterna.

Men med detta menar jag inte att jag vill ha någon sly eller annat elände på tomten - jag har nog fimpat ner ett hundratal tallar(mindre), oräkneligt antal askar och annat smått och gott..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.