Hej!

Är det inte fler med mig som tycker att för mycket kräver bygglov?
Jag föstår om man behöver för att göra stora förändringar eller bygga en ny byggnad, men att det ska behövas för balkong, farstukvist, tak över balkong eller farstukvist, inglasning av balkong eller farstukvist mm förstår jag inte. Det borde räcka med någon form av anmälan.
Vi bor i det som tydligen tillhär samlad bebyggelse och det verkar som att varje liten sak vi vill göra kräver bygglov och då kostar det pengar och tar en evinnerlig tid innan man får allt klart.
Vi behöver bygga ut balkongen (har alltså redan en balkong) och även göra en ny farstukvist. Bygglov, och säker en bygganmälan också samt flera månaders väntan kan jag tänka mig.
Borde inte en del sådana saker släppas på?
I vår kommun släpper de på strandskyddet på vissa ställen för att blidka folk med mycket pengar som prompt vill bo vid vatten. Ett sådant skydd är ju till nytta för allmänheten och dess tillgång till stranden. Släpp hellre på en del sådana här småregler om vad man får och inte får göra på egen bevåg, det skulle komma fler till nytta. men det är klart, tjänstemännen på kommunen behöver också saker att göra.
 
Jag har full föreståelse för att ändringar som ändrar yta, fasad och disposition på tomten kräver bygglov inom detaljplanerat område.

Att det skall ta månader har jag mindre förståelse för.

Nu vet jag inte vilken kommun det är, men i många stockholmskommuner tex brukar dom vara rätt snabba med att behanlda mindre bygglov (självklart finns det tyvärr undantag)- dessa kostar inte heller så mkt...

/K
 
En balkong är ett "riskbygge" och bygganmälan krävs för din säkerhet. Ingen vill väl att balkongen ska kollapsa när det kommer på lite snölast exempelvis.
 
Därför är det jäkligt skönt att bo utanför detaljplanerat område....Tror inte ens det klassas som samlad bebyggelse. Här får man tydligen göra som man vill. Fick bygga ut 25% utan bygglov. Och när jag frågade komunen om varför tomtkartorna inte stämde (mitt hus stod tydligen på grannens tomt) så sa hon: där ute i buschen är det inte så noga! :)
 
I min kommun har de infört direkthandläggning av enklare bygglovsärenden vilket innebär att man kan gå till receptionen på kommunhuset och få sitt bygglov beviljat på stående fot av tjänstemannen. Detta gör ju dessutom att de ärenden som inte kan direktbeviljas går betydligt snabbare då de simpla ärendena inte behöver ta upp tid i handläggningen.
 
Vad som kräver bygglov är, förutom byggnadsverk, respektive kommuns beslut om hur mycket de vill styra och ställa över hur det ser ut i kommunen.
Vissa kommuner har starka stadsarkitekter som styr med järnhand, andra kommuner låter innevånarna bestämma mer själva.
I vissa områden kan man ha större förståelse om att man tex i ett litet, gammalt fiskeläge inte får smälla upp höga murar och plank som förhindrar havsutsikt och som förvanskar områdets karaktär avsevärt.

Dock har sittande regering luckrat upp lite. Man har från årsskiftet tagit bort förändring av fasadkulör från listan över bygglovspliktiga ärenden. Dock måste kulörvalet följa gällande detaljplan för området.

Nu skall det ju påpekas att det byrokrater som sitter och hittar på regler som säkerställer andra byrokraters arbeten.
Klia min rygg så kliar jag din........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.