Hej!

En del av en fasad renoverades på min mors sommarstuga förra sommaren. Nu under hösten och vintern hade det läckt in vatten över fönstret. Jag har tagit en del bilder och har lite funderingar som jag tacksamt motar hjälp med

Del av vit sommarstuga med blå fönster- och dörrkarmar, vattenläcka vid fönster markeringar syns ej.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Del av fasad med vit målad panel, blå markering över fönster där vatten läcker in, inlagd plåtspets.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Del av husfasad med fönster, markerade områden i olika färger för att visa misstänkta läckagepunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På sista bilden har jag markerat lite saker.
Gult: Ungefär här kommer det in vatten över fönstret fast på insidan då.
Rött: Eftersom jag misstänkte att problemet var här provade jag att spola vatten med trädgårdsslangen på denna yta och såg då att det började droppa vatten över fönstret på insidan.
Blå pil: Vattnet rinner in bakom panelen här och rinner ut igen längst ut på plåtspetsen.

Det jag misstänker är att uppviket på plåten längst ned är för litet och en del vatten rinner över kanten bakom panelen?

Låter det som en trolig orsak?

Jag tänkte byta plåten med en med ett högre uppvik för att göra så att allt vatten vatten som rinner bakom panelen hittar ut igen.
 
  • Arg
cpalm
  • Laddar…
Snickaren som gjorde (delar av) min inglasning berättade att på ett hyfsat platt tak som jag har under densamma så kan vinden under de värsta stormarna trycka upp vatten på väggen uppemot en halvmeter.

Ditt bekymmer är inte att det kommer in vatten i det röda området, bekymret är att det inte finns en vindduk som hindrar vattnet från att fortsätta in i väggen.

Dessutom ser det ut som att det vatten som kommer in bakom panelen i det gula området inte kan rinna ut igen.

Det finns en anledning till att man har en luftspalt som torkar ut bakom panelen. Mot fönstret under så har man ju normalt sett ett överbleck också som går bakom panelen så att plåten fångar vatten som rinner bakom panelen. Det är detta vatten som nu rinner in...
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Men det röda området, Finns där någon plåt överhuvudtaget? Tycker det ser ut som pappen bara är instucken i spalten.
 
H hempularen skrev:
Men det röda området, Finns där någon plåt överhuvudtaget? Tycker det ser ut som pappen bara är instucken i spalten.
Du ser plåten till vänster i den röda cirkeln.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Du ser plåten till vänster i den röda cirkeln.
Och till höger vid den blåa pilspetsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.