G
Hej

Jag har haft problem med 2 av mina element i omgångar då jag får ett porlande ljud från dessa. Mitt expansions kärl är slutet och jag eldar med pellets.

När panntemperatur går ned till 63 gr och 0,6 bar så börjar jag höra porlandet. Pannan tänder och eldas upp till 85 samt ett systemtryck på 0,9-1 bar. Jag har luftat som en tok men får ej bort porlandet. Blåsan är hel , kommer enbart lyft när jag trycker på ventilen.

Jag misstänker att mitt exp. Kärl är för litet då det ser faktiskt löjligt litet ut när jag sätter det i perspektiv hur många element jag har. Jag ska kolla hur mycket det rymmer och återkommer imorgon.

Finns det något sätt att räkna fram detta?
 
Har självt haft problem med en portlande radiator. Det kan förekomma att det sugs in luft via otätheter i termostatventilen utan att det för den skull läcker något värmevatten. Man kan prova att dra åt insatsen försiktigt. Annars kan insatsen behöva bytas eller hela termostatventilen på de radiatorer som porlar.
 
G
Tack för svar.

Visst kan det vara så. Alla termostater är bytta för 4 år sen men jag ska kolla upp detta.

Mitt exp kärl är lite större än en basketboll vilket känns väldigt lite för ett system på 12 radiatorer varav 3 är riktigt stora.

7st 100x50
3st 170x50
2st 100x30
 
Ditt kärl ska minst innehålla 10%av systemets totala volym.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.