Vi har köpt ett hus och fick nycklarna för ca 3 veckor sedan. Ett problem som vi har upptäckt är att varmvattenberedaren som är på 20 liter inte räcker till för oss. Vi har knappt varmvatten till att diska med nu när det är så kallt ute. Vi har pratat med säljaren och hon vet om att den var så liten, hon och hennes 4 barn har fått duscha i omgångar. De klarade tydligen av 2 snabba duschar och sen fick de vänta en timme för att sedan kunna duscha igen. Huset har ett badkar som därmed är helt oanvändbart. Skulle ju ta över 5 timmar att fylla det med varmvatten... Vi behöver alltså köpa en ny vvb. Måste vi stå för dessa kostnaderna eller är det säljaren som skall stå för detta? Man kan inte ens använda det lilla varmvattnet som finns, det räcker inte ens till en snabb dusch nu när det är så kallt ute.
 
MöIIer skrev:
Måste vi stå för dessa kostnaderna
Ja!

Det kostar att ha hus.
 
Bara att gilla läget om säljaren nu inte uppgivit att det skulle finnas gott om varmvatten.
 
Ingår väl i undersökningsplikten och det är lätt att se storleken på en VVB! Man kan dock tycka att det förekommit underlåtelse från säljaren att upplysa om att det i en villa sitter en VVB på endast 20 liter. Vi har 110 + 90 liter på vårt sommarhus!
20 liter räcker ju knappt till ett enpersonshushåll.
 
Med all sannolikhet så är detta inte ett dolt fel. Men samtidigt så är det så totalt orimligt att ha en 20l beredare på en villa för året runt bruk (om det nu inte är ett konverterat fritidshus). Så det skulle ev. kunna gå som det ialla fall.

Du skulle ju ev. kunna kolla med juristerna på villaägarförbundet. De ger viss (begränsad) gratis rådgivning. Du behöver dock bli medlem där först, men det kan vara bra ändå när man äger en villa.
 
Skaffa själv en större.
Säljaren gjorde inget fel i att låta bli att informera er. Man ser sånt direkt.

Ledsen. Skaffa nåt på minst 80 liter.

Själva satte vi in en 200 liters.
 
Jag undrar om ni har så mycket att vinna på att driva detta vidare. Och om han nu skulle vilja gå med på era krav kan han ju köpa en begagnad 80 liters VVB på blocket - och frågan är om det är vad ni vill ha...
 
Det är bara att köpa en nu. 100+ liter om ni är 3 st. 150+ om ni är 4 o.s.v rekomenderar jag.
 
Kommer inte att dra detta speciellt långt om det visade sig att hon inte gjort något fel, ville mest kolla om det fanns någon chans att slippa betala denna vvb själv. Att det inte är ett dolt fel fattar jag också...
Mest att när man kollade och besiktigade huset så tog man förgivet att hon och sina 4 barn har bott på 185kvm med en vvb på över 20liter.
 
Hon har självklart inte gjort något fel.

Lite samma sak som att hon bara har haft en 45 cm diskmaskin och ni vill ha en fullstor.

Eller att det är för liten diskho i köket...

Prova att dra upp värmen på VVB, då räcker det ju längre...

/Johan
 
Går inte det heller då elpatronen går förfullt nu när det är så kallt ute, kommer upp ca 55 grader... men blir te att fixa en vvb och lite annat för att få det att fungera som det är tänkt...
 
Hemmakatten
Det låter som om ni har en för liten elpartron också. Hur många kW är den på?
 
Att den är för liten vet jag, den är på 6 kw, borde vara nästan det dubbla om man bara skall värma huset mha elpatronen. Huset är på 185kvm. Men problemet finns ju även på sommaren...
 
Kan ni skruva upp tempen till 80 grader på sommaren, så räcker varmvattnet kanske dubbelt så långt. Skall ni gå vidare med direktel så är det effektvakt och ny patron som jag skulle satsat på.

Vi har inte heller så vi kan duscha särskilt länge när det är som kallast, har en pelletsbrännare på 10-15 kW ungefär.
 
MöIIer skrev:
Att den är för liten vet jag, den är på 6 kw, borde vara nästan det dubbla om man bara skall värma huset mha elpatronen. Huset är på 185kvm. Men problemet finns ju även på sommaren...
Jag är osäker om jag hänger med. I huset på ca 185kvm har ni en varmvatten beredare på 20 liter samt en värme panna med en elpatron på 6 kW?
Hur kraftig är Vv beredaren? Hur värmer man huset med dessa 6 kW? Radiatorer eller golvvärme?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.