Hej!

Vi går i pooltankar och har fått möjlighet att köpa en "byggsats" begagnad pool med trästomme men ej öppnad av en bekant på jobbet. Paketet verkar bra, men mitt dilemma är huruvida poolen är för liten eller inte, den mäter ca 2,8x5,7 meter.

Vi är två vuxna och två barn och primärt är poolen tänkt att användas av barnen för lek men även för hela familjen. Barnen är ganska små och vill säkert ha såna där uppblåsbara djur man kan rida på.

Man vill ju även kunna vara i och bada 5-6 vuxna när det är poolparty och jag kan tänka mig att man vill kunna röra sig mer i en pool då vattnet inte är lika varmt som ett spabad, där man kan sitta still på sin plats hela tiden.

Poolkalas för barnen och deras kompisar är ju ett annat gjutet inslag.

Har dessvärre inte mycket erfarenhet av poolbad, så det är svårt att uppskatta om denna storlek räcker eller om vi ska satsa på en vanlig 4x8 istället. Är ju dumt att ångra sig trots att den var billig.

Vänligen
/S
 
Vi hade en "åtta" på 2,8x5,2 m i vårt gamla hus och det var ju OK så länge tjejerna var små men nu är jag väldigt glad för för vår 8,6x4,2 (kidney) när de blivit äldre.
Frågan är ju runt utrymmet runt om, minst 1,5 m runt omkring är bra och tänk på att pooltak (som jag starkt rekommenderar) tar upp plats också.
 
anders07 anders07 skrev:
Vi hade en "åtta" på 2,8x5,2 m i vårt gamla hus och det var ju OK så länge tjejerna var små men nu är jag väldigt glad för för vår 8,6x4,2 (kidney) när de blivit äldre.
Frågan är ju runt utrymmet runt om, minst 1,5 m runt omkring är bra och tänk på att pooltak (som jag starkt rekommenderar) tar upp plats också.
Tacksam för svar.

Ja vi har skissat på minst en meter tralldäck runt poolen så man kan sköta underhåll och sånt. Det står några fina träd på tomten som vi inte vill närma oss för mycket, men märker vi att vi vill ha större utrymme runt poolen, så är det ett alternativ att såga bort dem.

Vi har möjlighet att köpa från grannen ett poolskydd på rulle, alltså inget tak, som jag tror vi får nöja oss med från början, då budgeten är ganska begränsad. Till det har vi ett täcke med bubbelplast också, som förhoppningsvis hjälper till att hålla temperaturen hög.

Ja jag tycker att 3 meter känns i smalaste laget. Längden spelar ingen större roll då vi inte tänkt motionssimma. Först hade vi tänkt köpa en rund pool, men frun tyckte de är fula, så nu blev det en rektangulär. Jag tror man bör ha minst 3,5-4 metes bredd för att det inte ska kännas trångt, jag inbillar mig att man rör sig lite mera in en badpool jämfört med de lite varmare myspoolerna. Då blir det snabbt trångt, speciellt om barnen ska i med sina uppblåsbara leksaker.

Det är ju dessutom ett jättejobb att anlägga poolen, lite trist om man ångrar sig. Tomten är på 1300 m2 och huset tar upp ca 120 m2, trädäcket är på 65 m2 nu, så det finns mycket plats på tomten, så jag tror inte en 4x8 eller 3,5x7 kommer kännas för stor på något sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.