I slutet av 2013 såldes villan och vi flyttade in i en nybyggd bostadsrätt om 101 m2 och 4 rum. Det finns två våtrum: Ett stort med toa, tvättställ, dusch/badkar, tvättmaskin, torktumlare och bänk med balja och "kökskran" samt över- och underskåp. Ett mindre med toa, tvättställ och duschhörna. Hörnans radie är 80 cm. Duschhörnan kändes trång. Tankarna gick till duschen i Stenas Tysklandsfärja. Jaha, så är det "compact living" som gäller numera. För mindre än ett år sedan upptäckte vi att flertalet lägenheter i bostadsrättsföreningen hade 90 cm hörnor! Ett fåtal hade som vi 80 cm! Standardstorlek är 90 cm. På ritningar är det 90 cm hörna där vår 80 cm finns! Byggaren vill inte byta ut till 90 cm. Han skriver: "Bedömning utifrån planlösning av övrigt inrede med WC‐stol respektive kommod i vinkel gör att en 90x90 hade blivit alltför trångt monterad därav utfallet med 80x80 i denna dusch, måttet 80x80 är inte alltför ovanligt och förekommer på er brf i flertalet badrum likväl som 90x90 då utrymme finns, vanligen i de större badrummen.
Vi avser inte byta Er duschvägg utan ersättning och anser ej heller att badrummet lämpar sig för en större duschvägg.
" I vårt större våtrum är det tvättstuga med hängställning för galgar, smutstvättsbehållare, hinkar, strykbräda (hopfälld). Vi valde placering av hörnan för att just få en tvättstuga. Nu kan man utan större nackdel klämma in en 90 cm hörna enligt mina mätningar där 80-hörnan nu finns. Se ritning1. Men har ni några andra förslag? Bifogar även en ritning där det är inritat 90-hörna. Vår hörna är en INR Linc Niagara 800x800 mm. Klarglas med timeless.
 
  • Ritning som jämför 80 cm och 90 cm duschhörnor med måttangivelser i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av en lägenhet som visar layouten med en markerad duschhörna på 80x80 cm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den juridiska biten av det här tror jag är komplicerad. Man behöver ha rätt detaljerad information om hur avtalet som du skrivit för köpet av bostadsrätten hänger ihop med avtalet att bygga.

Ofta är det bostadsrättsföreningen som är avtalspart mot byggfirman, inte du som bostadsrättsmedlem.

Det är möjligt att byggfirman avtalsmässigt var skyldiga att ta upp ändringar som den här med dig, men då måste man hitta en avtalskejda mellan er.

Eftersom detta gäller köp av en bostadsrätt, som juridiskt är lösöre, så har du troligen dessutom bara 2 års reklammationsrätt. Det gäller om du köper en bostadsrätt av en annan medlem, jag är lite osäker på om den tidsfristen gäller även vid första upplåtelse som den här, det är ju inte försäljning mellan privatpersoner då. Vid köp mellan privatpersoner gäller köplagen, i det här fallet skulle det kunna tänkas att konsumentköpslagen gäller, osäker.

Det finns också rätt stora delar av bostadsrättslagen som gäller just "första upplåtelsen" som i det här fallet. Alla 3 lagarna är relativt lättlästa och finns på nätet.
 
Rent praktiskt kan du ju välja en asymmetrisk hörna, det finns 80 + 90. Du kan även överväga en hörna med raka väggar, så den blir kvadratisk, eller även där 80 + 90.

Oavsett vilken förstoring du väljer så kommer det att bli fula hål efter fästena i väggen. Finns lite olika lösningar på det.
 
O
Det känns som kan man vänta så många år innan man börjar klaga så kan det inte vara så farligt. Sedan så är väl ändå problemet eftersom det gått så många år mycket enklare och smidigare att lösa själv genom att köpa en ny duschvägg.
Att börja bråka om en sån här sak så här långt efteråt är en rejäl uppförsbacke... Som blir väldigt svår att vinna. Om det nu ens går att vinna.... Så egentligen är det bättre å flytta tråden till badrum så kan du få de rätta råden och tipsen.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag har inte tänkt att bråka. Jag har bara låtit byggbolaget få chansen att välja att "rätta till en miss" innan jag nu ber om praktiska (ej juridiska) råd. Det finns olika alternativ att göra, men jag lutar åt att byta till 90x90 cm. Är det någon som har erfarenheter av en 100x80 cm?
För övrigt är det så att bostadsrättsföreningen har överenskommit att i felärenden skall det vara direktkontakt lägenhetsägare - byggbolag.
 
O
De låter bra att skippa att bråka! Och för att du ska få de bästa tipsen på ditt problem så tycker jag att du ska starta en ny tråd i rätt del. Då är det större chans att du får bäst svar! (detta är i ren välmening) Det är säkerligen många där som inte hänger i den här delen av forumet.
Men för min del får du gärna fortsätta i den här tråden om du vill!
 
Att byta till en 80 x 90 cm dusch-hörna med raka glasväggar/dörrar tycker jag låter som en god idé!

Ett 90x90 duschhörn med runda dörrar ger ett utrymme om 0,64 kvadratmeter.
Tar man raka väggar på ett 80x90 utrymme så får man 0,72 kvadratmeter att röra sig på,
vilket borde ge mer utrymme :)
 
Snailman
INR har ju både raka och böjda duschhörnan, men det är nog samma profil som är skruvad i väggen, så ni borde kunna byta till raka dörrar 800x800 utan att behöva lossa profilerna från väggen, om det räcker med den ökningen.
 
Jag ville inte bråka, men nu bråkas det med mig! Jag startar nu en ny tråd som heter "Hur ska jag få våtrumsintyget att leva vidare?" Ärendet fortsätter där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.