Vi har ett hus i stockholm byggt 1925, ca 140 m2 på 1 1/2, med vattenburen golvvärme i källaren, gör av med ca 30000 kw om året,har fått en offert på en ctc ecopart-5kW och ett borrhål på 120 m, har även en luft/luft som jag ska ta bort, om jag inte hade haft den så hade huset dragit 35-40000 kW. Min fråga är är inte 5 kW för lite ?
 
kolla i data bladet vad pumpen ger för effekt vid 50 grader.
gissningsvis så behöver du en pump som ger 8kW vid 50 grader.

men huvudförutsättningen för hela systemet är att du har lågtemratur radiatorer i huset
 
Precis som carman säger så är det inte bara energimängden som är viktigt utan också effekten men spontant så känns 5kW alldeles för lite till 35-40 MWh.
 
Är uppgifterna inkl eller exkl hushålls el?

I vilket fall så tycker jag en 5:a låter väldigt lågt.
 
Ta inte bort luft/luft värmepumpen om den fungerar. Den ger bra effekt ner mot -10 grader.
Mitt hus drog ungefär som ditt hus innan jag satt bergvärme. Jag klarar mig med 6 kW ner till -12/13 grader. Jag gör inte varmvatten med värmepumpen, då skulle jag nog satt in en lite större maskin.
Troligen bör du ligga på 6-8 kW, med 8 kW lär du knappast behöva någon spetsvärme alls.
 
BAS skrev:
Ta inte bort luft/luft värmepumpen om den fungerar. Den ger bra effekt ner mot -10 grader.
Jag skulle gissa att bergvärmen ger bättre cop från utetemperaturen hamnar under borrhållets temperatur. Och dimensionera inte pumpen efter att ha kvar luft/luft. Den går sönder förr eller senare och då är det dumt att stå där med en eventuell underdimensionerad värmepump.

Även om du inte tar bort luft/luft så använd den med sunt förnuft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.