Läste någonstans att om man konverterar om från sin oljepanna till värmepump, så behöver man dessutom se över sina element pga av att crikulationstemperaturen i rören blir lägre, och därmed krävs en större area på elementen för att den skall orka värma upp huset.

Det innebär ju att alla elementen dessutom behöver bytas ut och är lite rädd att kostnaderna rinner iväg. Eller hur är det?
 
det beror på vilken typ av radiatorer och vilken typ av rörsystem man har om dom behöver bytas och nya rör behövs. man kan gör en test genom att köra ut radiatorvatten som är tex 50° varmt, och se när huset inte "håller" sej varmt längre. vid den utetemperaturen och kallare måste man köra med tillskottsel om man konverterat till vp. dock är det lite sent att testa det nu men till vintern går det. en rörmokkare kan svara på om man har högtemp eller lågtemp radiatorer och om man har en eller tvårörssystem. vid vp är det lämpligast med lågtemp och tvårör.
 
många system som är byggda med olje panna har tillräckligt stora radiatorer. men om du inte har det så behöver dom bytas.
vet du vilken tempratur du brukar schunta ut när det är som aldra kallast på vintern
 
CarMan skrev:
många system som är byggda med olje panna har tillräckligt stora radiatorer. men om du inte har det så behöver dom bytas.
vet du vilken tempratur du brukar schunta ut när det är som aldra kallast på vintern
Tyvärr inte. Huset är ett dödsbo så det är knepigt att få svar på frågor.
 
pellefant skrev:
det beror på vilken typ av radiatorer och vilken typ av rörsystem man har om dom behöver bytas och nya rör behövs. man kan gör en test genom att köra ut radiatorvatten som är tex 50° varmt, och se när huset inte "håller" sej varmt längre. vid den utetemperaturen och kallare måste man köra med tillskottsel om man konverterat till vp. dock är det lite sent att testa det nu men till vintern går det. en rörmokkare kan svara på om man har högtemp eller lågtemp radiatorer och om man har en eller tvårörssystem. vid vp är det lämpligast med lågtemp och tvårör.
Det är två rör till varje element så det kan jag svara på. (En annna fråga: Hur kan det bli cirkulation med enrörs?) Rörmokaren skall dit förr eller senare för att göra lite annat så då kan vi ta den frågeställningen samtidigt:)
 
Även om man behöver byta radiatorer behöver det inte bli så dyrt. Förmodligen räcker det att köpa mindre antal och och sedan återanvända de gamla på andra ställen i huset som har mindre radiatorer än de man tidigare bytt.
 
T&H skrev:
Det är två rör till varje element så det kan jag svara på. (En annna fråga: Hur kan det bli cirkulation med enrörs?) Rörmokaren skall dit förr eller senare för att göra lite annat så då kan vi ta den frågeställningen samtidigt:)
en rörs är et seriakopplat system & 2 rörs är parralellkopplar, om vi ska göra det enkelt föross kan vi säga att det är så.

båda systemen har alltså 2 rör
 
Har du gamla vanliga sektionsradiatorer så brukar dom vara väl tiltagna.
men har du en fin slät yta på radiatorn & sen ett grovt rör som gör några svängar bakom, så är t för klant.
 
har du elpatron i pannan som går att köra i dag? i sånna fall kan du öppna alla rqdiatorer på max & fräsa på elpatronen på samma effekt som du sänkt att köpa värmepumpen på. låt det stå så 4 timmar & läs av vilken temp du har ut från pannan, & även in (du kan även höjja cirkulationspumpen så att du får en diff mellan in o ut på 7 grader
 
CarMan skrev:
en rörs är et seriakopplat system & 2 rörs är parralellkopplar, om vi ska göra det enkelt föross kan vi säga att det är så.

båda systemen har alltså 2 rör
Aha, på så vis!
 
CarMan skrev:
Har du gamla vanliga sektionsradiatorer så brukar dom vara väl tiltagna.
men har du en fin slät yta på radiatorn & sen ett grovt rör som gör några svängar bakom, så är t för klant.
Verkar var sektionsradiatorer, typ "brödskivor med mellanrum" av den mera svårdammade typen, om jag kan förklara det rätt. Kanske är elementen ca 10 cm tjocka och täcker hela undersidan vid fönstrena.
 
Vill bara säga att det inte finns högtemperatur eller lågtemperatur radiatorer utan det är bara beräkningen som avgör vad det är. Tillverkaren anger hur många watt ett element avger vid olika framledningstemperaturer. En anläggning där det brinner något kan man utan problem köra ut 50 gradigt vatten med en VP bör vara dimmensionerad för max 30 grader.

Elementen kan gå att flytta om och bara komplettera med de största nya.

Prototypen
 
prototypen skrev:
Vill bara säga att det inte finns högtemperatur eller lågtemperatur radiatorer utan det är bara beräkningen som avgör vad det är. Tillverkaren anger hur många watt ett element avger vid olika framledningstemperaturer. En anläggning där det brinner något kan man utan problem köra ut 50 gradigt vatten med en VP bör vara dimmensionerad för max 30 grader.

Elementen kan gå att flytta om och bara komplettera med de största nya.

Prototypen
max 30 grader, vet du vad du pratar om?
jag har ett av sveriges överdimensionerade radiatorsystem o jag behöver 30 grader när det är runnt nollan.

ett radiatorsystem för värmepump får aldrig vara dimensionerat så det krävs 55 grader eller mer nån gång & hälst ska man fgålla sig under 45 för att få bra COP

men kan man komma ner i 30 grader så är det givetvis mycket bra, men det är inget men på långa vägar behöver!!!
 
Det var lite tankar om golvvärme som spökade. Jag kanske borde skrivit runt 30 grader. temperaturkurvan till min VP säger 39 grader vid -20 utomhus och då har jag halva huset dimensionerat för ved eldning och den andra för oljeeldning och RADIATORER, ingen golvvärme.

Prototypen
 
du ser, du har ju nästen 40 grader själv!
jag ligger också på 39 grader vid -20, men likförbannat så har ja 32 grader vid 0
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.