Hej, har en IVT Greenline med rätt många år på nacken. Dålig värme ut på slingorna sedan en tid. (Har 18 grader inne) Cirkulationspumpen går, har rensat ett filter. Är det ett filter även i fördelaren? Se bild. I går stängde jag av värmepumpen en timme och startade om den, har hjälpt nån gång förut men det är ingen skillnad. Såg då att elpatronen slog på en liten stund, så den funkar (men den brukar inte behövas när det bara är -6). Andra tips mottages tacksamt.
 
  • Värmesystem med fördelare och anslutna blå rör mot en vägg med flagande färg, eventuellt filter eller ventiler synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga filter mer finns, bara det som sitter i eller utanför VP, troligtvis kan du ha luft i slingorna, prova med att gasa på cirkpumpen till max och stäng alla slingor utom en, då brukar luft gå ut, börja med den slinga som är närmast tilloppet , sen lika med dom andra
 
  • Gilla
Ylva EL
  • Laddar…
Fick ett annat tips som gick ut på att kompressorn börjar bli dålig. Ställde upp reglage från 6 till 9 och nu är det varmt i huset. Är det då kompressorn som är "trött" ? Går det att byta bara kompressor? Är det lönt på en 22 år gammal värmepump? Har fått pris på installation av ny pump, CTC, skulle gå på 97 000 efter rot. Kändes mycket tänkte jag....åsikter om priset mottages gärna. (Jordvärmeslang 450 meter ligger i backen sen tidigare)
 
Y Ylva EL skrev:
IVT Greenline
Dom brukar vara kopplade med slangar, på den tiden av tvivelaktig kvalitet och sätter igen sig, blir dåligt flöde då, att du höjt kurvan med varmare vatten blir naturligt, lågt temp dåligt flöde blir svalt , hög temp dåligt flöde blir det mer energi ut. Så ett tips är att kolla slangarna,det är inte första gången som det diskuterats med byte som åtgärd och värmen kom tillbaka
 
  • Gilla
Ylva EL
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Dom brukar vara kopplade med slangar, på den tiden av tvivelaktig kvalitet och sätter igen sig, blir dåligt flöde då, att du höjt kurvan med varmare vatten blir naturligt, lågt temp dåligt flöde blir svalt , hög temp dåligt flöde blir det mer energi ut. Så ett tips är att kolla slangarna,det är inte första gången som det diskuterats med byte som åtgärd och värmen kom tillbaka
Värmen har varit bra länge efter jag ställde upp kurvan, bra temp ut på vattnet ca 35-38 grader och varma golv. Nu knasar det igen, tempen på vattnet ut var i morse 22 grader vilket givetvis ger kallt inne.
Det känns som om felet är att det blir för låg temp på det som går ut från värmepumpen, inte på cirkulationen. Så vad gör jag?
Har fått ett pris på byte, men tyckte 97 000 var dyrt för att byta själva pumpen. Slingan i backen finns ju redan.
Tacksam för tips och åsikter om priset.
 
Igensatta stålomspunna gummislangar är ett typiskt fel från den tiden. Skulle verkligen stänga av värmesystemet och undersöka dessa och kanske byta dem. Priset för ny pump är ganska högt. Polarpumpen tar bara t.ex. 82,5 tkr inkl installation med ROT för byte till NIBE F1245-8 CU. Man ska dock läsa det finstilta där för något kan tillkomma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.