Hej!
Håller på och bygga hus och ser nu att byggaren gjort förlitet hål till vattenmätarskåpet i den bärande väggen.(15cm leca)
Så nu är det bara 18cm upplag på ena sidan och ca 1m på andra sidan.
Idealiskt så hade balken varit instucken i 25cm väggen och fått massa upplag där, nu är det inte så. Vad har jag för alternativ?
Finja rekommenderar minst 25cm. Väggen är murad,takstolar är fästa i 45 lejd och betongpannor är pålagda.
Är det möjligt att byta/flytta balken?

Tacksam för all input
 
  • Ritning av husplan med utmarkerat område där balken har otillräckligt upplag i en bärande vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken typ av balk är det?
 
J justusandersson skrev:
Vilken typ av balk är det?
Finjas 150x190 3m
 
Antingen förlänger du upplagslängden med en stål- eller träkonstruktion eller så får du räkna på det med de aktuella förutsättningarna för att se om det kanske fungerar ändå.
 
  • Gilla
Står.i
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Antingen förlänger du upplagslängden med en stål- eller träkonstruktion eller så får du räkna på det med de aktuella förutsättningarna för att se om det kanske fungerar ändå.
Nu finns ju inte möjligheten att förlänga föe däe äe vattenfördelarskåpet. Tyvärr är det precis under badrummet på andra våningen så lasten är större än normalt. Men om man skulle lagt en 3m balk under lejden, så man får 25cm upplag på den tjockare väggen och får bärigheten föe taket där? Då hade den balken som ligger däe nu endast bärt lecan som ligger mellan balkarna, hade inte det funkat?
 
Jag vet inte exakt hur lecatillverkarna resonerar. Generellt sett tror jag de vill ha stora upplagsytor för att kompensera för stenens begränsade tryckhållfasthet. Jag misstänker att det i ditt fall skulle kunna fungera bra med bara 18 cm upplag, men i sådana här lägen bör man följa tillverkarens anvisningar, annars blir det svårt att reklamera. Men jag har svårt att tänka mig att det inte skulle kunna lösas på något sätt. Kan du inte lägga upp ett foto på det aktuella hörnet?
 
Är mer orolig att taket ska trilla ner än att reklamera
Det var innan blocken slogs ut. Men hade sågats. Hela balken är ju fast och det är inget lätt att ändra den balken. Däedöe tänkte jag om man kan såga lejden och sedan hugga loss det översta lagret(3m) och sedan lägga dit en ny balk med upplag på 25cm väggen så borde den ta vikten uppeifrån och den redan inmurade balken tar bara 5lager leca.
 
  • Leca-blockvägg med utskuren öppning och synliga balkar under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste kunna sätta in en trästolpe eller en stålpelare där jag har ritat med rött.
Byggarbetsplats med en markerad position för trästolpe eller stålpelare på en grå betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad hjälper det mot yttrycket?
 
J justusandersson skrev:
Du måste kunna sätta in en trästolpe eller en stålpelare där jag har ritat med rött.
[bild]
Njä, där är ju ett vattenfördelarskåp nu, det var däeför det sågades upp ju
 
Då föreslår jag att du visar en aktuell bild på platsen så det går att bedöma möjliga tgärder.
Maxwells demon TotalControl skrev:
Vad hjälper det mot yttrycket?
En del. De tvärkrafter som skall tas om hand i balkens upplag fördelas ju på en större yta.
 
J justusandersson skrev:
Då föreslår jag att du visar en aktuell bild på platsen så det går att bedöma möjliga tgärder.

En del. De tvärkrafter som skall tas om hand i balkens upplag fördelas ju på en större yta.
Jag ska ta en bild på söndag när jag är där☺
 
Okej. Trodde skissen visade en infälld stolpe i upplaget. Dvs samma area fast annat material.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.