Hej,
Vi har just fått vårt badrum i bostadsrätten renoverat.
Föreningen tillhandahöll en basnivå och vi har gjort div tillval, bl a klinker på golvet och en duschlösning som består av två glasväggar med svängda dörrar (linande dörrar som man brukar ha i hörn).
Badrummet är inrett enligt följande:
Mått ca 1,6 meter brett och 4 meter djupt med ett fönster på yttre kortväggen och dörr på inre kortväggen.
Längs ena kortsidan är det förberett för tvättmaskin direkt innanför fönstret och några centimeter från den sitter första väggen för duschen. Duschen är sedan ca 95 cm bred och 105 cm djup till dörrarnas yttersta läge.

Första gången jag testade att slå på duschen konstaterade jag att vatten rinner ut under dörrarna och att det då "fyller på" så att det pressas in/rinner in under tvättmaskinen och ut på gålvet.
Stänger man av rinner nog det mesta sakta tillbaka, men det blir en vattenspegel kvar. Det ser ut att vara fall åt rätt håll, men inte tillräckligt brant.

Duschdörrarna sitter lite för högt upp vid dörrstolparna, eftersom glasväggarna går vinkelrätt ut från väggen och dom har därför behövt sätta distanser under dörrstolparna.
Nu kommer dom att testa med högre tätningslister under dörrarna (som är av typen som lyfter sig några mm när man öppnar eller fäller in dom) som ska ligga an mot golvet, för att se om vattnet stoppas bättre och utströmmande vatten bromsas....
Hoppas verkligen att det har effetk! Tätar listen mot golvet är det ju bara vid stolpen och vid fogarna som vatten kan strömma fritt...
Jag tycker dels att om fallet inte kunde anpassas helt efter glasväggarna, borde glasskivorna varit snedskurna i underkant så att stolparna/dörrarna inte hamnat 1,5-2cm över golvet.
Om det gick att byta glasväggar till några som är 5-10 cm bredare kanske glipan blir mindre eftersom dom då når ut längre förbi fallets djupaste punkt och stolpen skulle då hamna på en fog och tätsten under dörren skulle kunna ligga mot en hel platta (20*20) vid dörrstolpen då... Förvisso förlorar man lite plats, men det kanske kunde vara ok ändå om det löser problemet. Dock är det ju en kostnad som jag tycker enteprenören borde ta i så fall för att få badrummet funktionsdugligt.

När jag lägger ett vattenpass på golvet ser det ut som att golvet i alla fall lutar åt rätt håll, men lutningen är inte alltför stor... Jag har bara ett kort pass och har inte mätt upp hur stort (/litet) fallet är. Men fallets djupaste punkt verkar ligga precis framför golvbrunnen....
Golvbrunnen har en stålsil med runda hål som verkar ha svårt att svälja vattnet. Det ser ut som att det blir ytspänning ovanpå silen så att det lixom bluppar när vattnet åker ner. Tar man bort silen och sprutar för fullt med duschen i hålet så har golvbrunnen inga problem att svälja vattnet.

En kille från enteprenören var och tittade och suckade djupt och sa att "det kanske skulle varit någon mm mer fall där, men det är ju pest eller kolera - gör vi för mycket fall klagar folk på att det lutar och att tvättmaskiner vandrar så vi lägger ju så lite fall som möjligt och då är risken att det bli såhär".

Vi har/ska betala ca 12kkr för duschlösningen och totalt ca 80kkr för alla tillval.
Även om fallets höjd är enligt branschreglerna, så känns det inte ok att det ska bli översvämning utanför en sådan duschlösning i ett nygjort badrum som ska vara gjort av "proffs".

Vad tycker ni?
Hur/vad ska man göra?
Att bila upp allt igen och börja om känns måttligt lockande efter massor med veckors renovering och vi har bara ett badrum/toalett...
 
Tycker det verkar som golvbrunnslocket är en felkälla. Jag har _bra_ fall och den största anledningen att det fyller på är när hårsilen (sitter under ordinarie silen) är tät (vilket den lätt blir) och man står då väldigt fort i vatten och det åker därmed utåt.

Hur brant än fallet är blir ju alltid vatten kvar på golvet det kommer du aldrig från, dock ska det inte "stå" vatten kvar då är något galet. Kanske i fogarna och liknande just efter men inte någon längre stund. Klinker är ju liksom inte jämnt (iom fogarna) så att lite vatten stannar är ju ok.

Allt bygger som sagt på att brunnen tar undan och listerna under duschdörrarna är aldrig avsedda för annat än stänkskydd. Jag har tagit bort mina (snyggare så) och jag upplever inte att det gjorde någon jätteskillnad och absolut inte mot "stigande vatten".

Jag skulle prova duscha utan brunnslock och se vad som händer och sen återkomma.

Fallet kan du kolla med ett glas vatten du ser då enklare vart vattnet far än om man tar duschen.
 
Testade med att hälla lite vatten ur ett glas. Vatten står kvar på plattorna och när jag hällde tredje glaset mitt mellan golvbrunnen och duschdörrarnas yttre båge. Ca 4 dl/glas var det och till slut rann det ner en del i golvbrunnen...och ut på golvet. Det står kvar någon millimeter vatten som inte vill rinna alls ovanpå klinkersen.

Nyss testade jag att spola med duschen utan brunnslock. Det rinner ut massor på golvet och in under tvättmaskinen.
Spolar man på väggen inne i duschen klarar det sig hyffsat. Men så kan man ju inte göra när man duschar på riktigt. Då kommer ju vatten i hela duschutrymmet och på väggarna.

Det måste vara för dåligt fall.

Läser man GVKs branschregler står att fallet ska vara 1:150-1:50 på duschplatsen och 1:500-1:100 i övrigt utrymme och att det ska utformas så att konstruktionen inte hindrar vatten att rinna ner i golvbrunnen.
Någonstans läste jag att undantag kan göras vid fast installerad duschlösning, vad det nu innebär...

Men 1:150 är ju inte mycket till fall. Jag har för mig att dom pratade om att dom gjorde ungefär 1:100 på hela ytan.

Om fallet kan mätas upp och ligger i intervallet för branschreglerna, men vatten ändå tränger ut under dörrarna och ut på en stor del av badrumsgolvet (badrummet är 5,5m2) och in under tvättmaskinen, vad gällre då? Är det godkänt eller underkänt?
Om det är inom rekommendationerna för fall, men ändå inte ändamålsenligt - vad säger en besiktningsman om sådant?
Föreningen kommer att göra någon form av slutbesiktning på badrumsprojektet, men som jag fattat det avser dom visst göra "stickprovskontroller.

Har inte fått fakturan på våra tillval än, men har ju ingen lust att betala förrän badrummet fungerar som det är tänkt.

Hur ska/bör man agera i ett sånt här läge?
 
Spontant skulle jag säga att det med dessa tester inte är ett godkänt fall, häller jag ut 100 liter ur glas i duschen innanför dörrarna kommer nada utanför. Det är i princip bara om det stänker eller om inte brunner tar undan som det kan fara utanför (dvs när man duschar och tex tvättar håret kommer kaskader) och inte som det verkar vara nu.

Man kan ju säga såhär 1:100 är inte jättemycket fall egentligen så om en platta hamnar lite snett typ inte ligger helt jämnt pga en knöl eller liknande kan man få lokalt bakfall på just den plattan, särskilt tror jag det kan vara ett problem om man har rustikt (alltså ojämna plattor) golv.

1:100 ger ju med 20 cm plattor 2mm fall per platta så det är inte svårt att se att 1 mm kan smyga sig in på varje sida.

Synd på ett nytt badrum men för att råda bot så är det egentligt enda rätta att riva och göra om.
 
johfo skrev:
Om fallet kan mätas upp och ligger i intervallet för branschreglerna, men vatten ändå tränger ut under dörrarna och ut på en stor del av badrumsgolvet (badrummet är 5,5m2) och in under tvättmaskinen, vad gällre då? Är det godkänt eller underkänt?
Naturligtvis går det att mäta och är fallet inom branschreglernas intervall är det naturligtvis godkänt.
 
...så även om det blir sjö i hela badrummet när man duschar så är det godkänt enligt branschreglerna?
Verkar konstigt...ska inte ett badrum vara ändamålsenligt för att godkännas? Även om olika människor har olika krav och önskemål kan väl INGEN vilja ha vattenspegel på hela badrumsgolvet? Behöva ta bort badrumsmattan och sen skrapa vatten på hela golvet, under handfat och kring toastol och under tvättmaskin... (jag har förvisso inte testduschat på riktigt än, bara sett när byggaren testspolade genom att hålla duschhandtaget över duschväggen med stängda dörrar. Men då öppnade vi och stängde av efter ca 10 sekunder för att vi inte ville bli blöta om fötterna, så jag vet ju inte hur stor del av badrummet som blir blött.

Vi har ju beställt ett badrum och köpt all inredning genom byggfirman som inte tillät inköp på andra ställen än den dyra butik dom hade avtal med för att "dom skulle kunna lämna garanti på jobbet".

Pratade med han som koordinerar bygget imorse och han sa att "i värstaf all får man knacka några plattor och branta fallet där".
Det jag läst är ju att man inte får göra så alls. Han sa att om det är gips kan man inte göra så, men när det är betong går det bra utan att penetrera tätskicktet. (Här är golvet uppgjutet med EPS-cement ovanpå valvet. Vad dom har spacklat fallet med vet jag inte. Men tätskicket ligger väl direkt under fixet för klinersen...)
Men oavsett vad dom gör, så om dom utfärdar ett våtrumsintyg för ett färdigt badrum och det inte rinner ner vatten i källare under, dvs tätskiktet är tätt - behöver jag bry mig då?
Hade jag inte varit väldigt nyfiken utan bara sagt fixa och inte tagit reda på hur och om hade jag ju aldrig vetat hur och vad dom gjort...

Eller är det någon som har några bra förslag på vad jag bör göra?
 
Hur ska de branta "några plattor"? Isf får man ju ännu värre bakfall utanför dessa plattor :rolleyes:

Har du betalt fullt pris så är det väl bara för dem att göra om och göra det rätt. Nu vet jag inte om det är rollat eller matt-tätskikt är det matta kan det ju gå utan att skada tätskiktet säger vissa jag vet inte. Man får göra så om man kan garantera att det är tätt sen, men det är ju lättare sagt än gjort.

Dessutom är fallet fel på tätskiktet så hälper det ju inte att luta plattorna precis.

Om du inte pyntat så är det bara att behålla tills de rättat till det ordentligt. Jag skulle säga att det inte är värt ett piss mer än säg möblerna och det som går att ta loss resten är ju eventuellt bara att riva.
 
Igår när vi provduschade för första gången kom det ut vatten ca 40 cm framför glasdörrarna och i en stor halvcirkel. Fram till kanten för handfatsmöblen blev det lite vått och in bredvid tvättmaskinen var det blött ca 20 cm utanför duschväggen.

Nu på morgonen har jag varit igång lite med vattenpasset och pallat upp det på några borr...
Plattorna är 20*20
Det är 1 och 1/3 platta från väggen ut till golvbrunnen, sen i nästa rad ligger golvbrunnen.
Lägger jag passet rakt ut från golvbrunnen och ut mot duschdörrarna så att det ligger på tre plattor (60cm långt pass) och pallar jag upp passet på ett 4 mm borr så verkar passet hamna i våg. Där blir det alltså 1:150.
Lägger jag passets ena ände framför golvbrunnen så att det pekar mot golvbrunnens mitt45 grader ut mot rummet, så är fallet ungefär detsamma.
Lägger jag det på motsvarande sätt åt vänster (tvättmaskinsidan) så räcker ett 3 mm borr för att få passet i våg.
När passet ligger över golvbrunnen och på två plattor utanför ser man att djupaste punkten är nästan en halv platta, ca 7-8 cm framför "golvbrunnsplattan"/ramen.

Skulle en besiktningsman godkänna detta tror ni?
 
C.a 20 cm utanför kan det nog fara för mig också i värsta fall men jag skulle nog vilja hålla det inom en dm c:a fast det får nog avgöras från fall till fall (putslustigt jag vet ;) )

BKR säger såhär:
Golvlutning mot golvavlopp ska utforas såval i underlaget för tätskikt som i ytskiktet. Golvlutning ska utföras i intervallet 1:100–1:200, (10 mm/m–5 mm/m) i de delar av utrymmet som delvis blir utsatta för vattenbegjutning eller vattenspill. Bakfall far inte förekomma i någon del av utrymmet.

På golvytor som regelmässigt utsätts för vattenbegjutning, i anslutning till golvbrunnen, i duschdelen och under badkar ska golvlutning utföras i intervallet 1:50–1:150 (20mm/m–7 mm/m).

Du kan själv läsa hela på http://www.bkr.se/upload/branschregler/Branschregler_web_2010.pdf sidan 7 står ovanstående plus lite till.
 
Duschdörrar av glas är att betrakta som ett lyxigt draperi.

Därmed får man räkna med vatten som rinner ut ifrån duschen, ifall dessa dörrars tätningslist inte går att justera/byta ut.

Branschreglernas fall blir vid lösning med glasdörrar blir ofta för dåligt. För att få det riktigt bra krävs ett markerat fall som börjar där dörrarna står i uppfällt läge (duschläge). Detta projekteras aldrig vid en sådan här entreprenad (flera badrum i brf med olika inredning).

Lösningen är att försöka hitta bättre tätningslister till dörrarna. Går inte det, så kan man fundera på att byta ut dörrarna mot något annat. Kanske bygga en glasbetongvägg vid den sidan där det rinner mest vatten ut på golvet. En glasbetongvägg bygger man enkelt själv på en helg, och till rimlig kostnad. Blocken kostar 20 kr st, ock systemlimmas med profiler.
 
Ja duschdörrarna är ett lyxigare draperi men det är inte ok att det rinner ut över hela golvet när man duschar då är inte fallet ok.

Listen till dörrarna är bara ett stänkskydd, ungefär som att hänga draperiet lägre, inte en tätning mot golvet för att bota uselt fall.
 
T
INR som tillverkar duschdörrar rekommenderar ett fall på minst 15 mm i duschdelen!
 
Misstänker vi bor i samma förening. Hos mig rann vattnet ut över 3/4 av badrummet. De hävdade att det var några plattor som låg fel och tryckte ut vattnet. Dock var det även uppförsbacke till brunnen som låg snett. De sänkte brunnen och ändrade plattor och nu går vattnet bara ut i halva badrummet... Plattor ligger dock nästan under fog i ena änden och över fog på andra diagonala sidan. Plattorna ligger alltså snett och vint och ser skitfult ut. Har provat tidigare att hälla vatten från glas men vatnnet ligger kvar där man häller det. Håller fortfarande på att få dem att fixa golvet. Dock får man höra att det är mitt fel att det är dåligt för att jag inte gjort duschvägg som tillval (har duschdrapperi) och att jag har bättre fall än andra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.