Jag har en helt ny värmepump som installerades precis innan vintern 2023. Innerdelen är placerad längst ned i huset och radiatorerna på den högsta våningen (ca 8 meter upp) är kalla. Det verkar inte komma varmvatten upp dit. Jag har försökt förstå hur man manuellt kan justera trycket men har inte lyckats med detta. Trycket är för närvarande 0,5 bar. Någon som vet varför det inte kommer upp någon värme till radiatorerna längst upp i huset?
 
  • Industriell installation, rör, slingor och ventiler, möjligtvis del av ett värmesystem eller maskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem med mässingskopplingar, kablar och textilförstärkta slangar inom industriellt eller tekniskt sammanhang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
0,5 bar motsvarar 5 meter vattenpelare, så vattnet når bara 5 meter upp som mest. Du behöver att statiskt systemtryck på minst 1 bar.

Du behöver fylla på vatten i systemet, det görs med två ventiler som är seriekopplade, "QM11",
https://www.nibe.eu/assets/documents/24169/231346-5.pdf
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
0,5 bar motsvarar 5 meter vattenpelare, så vattnet når bara 5 meter upp som mest. Du behöver att statiskt systemtryck på minst 1 bar.

Du behöver fylla på vatten i systemet, det görs med två ventiler som är seriekopplade, "QM11",
[länk]
Tack för svar! Jag har läst manualen men har inte lyckats hitta var detta står. Vet du var det framgår hur man gör?
 
Står ju t.ex. i kapitel 6 under "Påfyllning av klimatsystemet" med både text och bild var ventilerna sitter.
 
J Josth skrev:
Står ju t.ex. i kapitel 6 under "Påfyllning av klimatsystemet" med både text och bild var ventilerna sitter.
Ok bra tack. Då testar jag vrida båda ventilerna.
 
Öppna båda lite och sakta
 
Demmpa Demmpa skrev:
Öppna båda lite och sakta
Jag öppnade precis enbart en och då ökade trycket till 1 bar.
 
Då står den andra redan öppen, stäng bägge efter påfyllningen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Då står den andra redan öppen, stäng bägge efter påfyllningen.
Syns det på bilden ovan om den ena är öppen eller misstänker du det?
 
Enligt manualen så är det två ventiler efter varandra flödesmässigt, fysiskt sitter de över/under varandra, troligen en slang mellan.

På din bild så är övre ventilen stängd och den undre öppen samt en stålomspunnen slang mellan.
 
  • Gilla
ZuperX
  • Laddar…
Glöm inte att lufta radiatorerna också, det lär behövas, och kontrolleras.
 
  • Gilla
ZuperX
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Enligt manualen så är det två ventiler efter varandra flödesmässigt, fysiskt sitter de över/under varandra, troligen en slang mellan.

På din bild så är övre ventilen stängd och den undre öppen samt en stålomspunnen slang mellan.
Ska den undre stängas av? Jag har inte rört ventilerna sedan installatörerna var här, ventilerna har alltså varit så som framgår av bilden sedan installatörerna lämnade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.