Innan jag flyttade in i mitt nuvarande hus upptäckte jag två fuktskador som ska åtgärdas av säljaren genom den takfirman som lagt taket. Ena skadan uppstod pga en avluftningsrör i plast är för kort och inte är lika långt som plåtstosen som går över uppe på taket. Det orsakar kondens/fukt som sedan rinner ner på utsidan av plaströret.

Dock har jag två andra likadana avluftningsrör som är för korta, men eftersom dessa (ännu) inte orsakat några (synliga) fuktskador så står jag inför en frågeställning:

Säljaren känner takläggaren, vilket komplicerar det hela lite grann. Taket är omlagt för ett par år sedan och således borde garanti finnas kvar på taket (10 år?). Bör man inte kunna anse att man åtgärdar genomföringar på korrekt sätt i samband med att man lägger om taket?

Dvs anser ni att detta är något som takläggaren ska stå för att åtgärda eller något som jag ska betala. Säljaren har inget med dessa andra skador att göra eftersom det inte räknas som dolt fel.
 
Knepig fråga. Vad står det i kontraktet med takläggaren? Jag är säker på att denne skall lägga tak, inte hantera avloppssystemet i huset. Om avloppssystemet måste byggas om efter takbytet så får fastighetsägaren fixa det, antingen själv eller genom en annan entreprenör.

Huven i sig tippar jag ingår i takläggarens entreprenad, men inte att hantera ev ombyggnation av kringliggande system. Frågan hamnar alltså mellan dig och säljaren, inte mellan dig och takläggaren. Den som anlitar en entreprenör är kvalitetsansvarig.
 
Takläggaren har ett avtal med säljaren. Det är inte med automatik så att du får ärva hans garanti.

Jag tror knappast han är intresserad av att laga något åt dig. Jag tror inte heller säljaren är intresserad av att laga något åt dig som han inte måste.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.