Vad gör jag för fel? Har köpt ett handfat i glas på konkursauktion men de medföljande expandrarna som ska hålla konsolerna verkar för korta. Konsolerna är så tjocka att det inte går att få på skruven. Med handfatet följer endast en anvisning på hur delarna ska monteras, inga övriga tips. Expandrarna har ingen fläns som förhindrar dem att sjunka för långt in i hålet. Är det då viktigt att hålet borras på millimetern med rätt djup? Jag har försökt att dra ut expandern lite genom att vrida på muttern, med förhoppning om att den fäster så att jag har tillräckligt många millimeter skruv för att få på muttern, men det går inte, den åker tillbaks in i väggen. Ändå kan jag inte få ut den från hålet igen. Hur gör man?
 
Vad är väggen i för material?
 
Kaklad betong. Så jag har gjort hålen (jobbigt att borra genom kakelbiten men det gick) och de är lika djupa som expandern.
 
Nej dessa typer av expander brukar endast ha ett minsta djup man måste borra. De drar fast sig genom att man skruvar på muttern tills de börjar backa ur hålet och flänsarna tar i betongen, Det kan vara så att hålet blivit lite för stort så får du ut expandern kan du ta och böja ut flänsarna lite och sedan stoppa tillbaka. Men det som du först kan testa är att dra muttern i botten och se om expandern hakar fast.
 
Tack för tipset, ska försöka det nu!
 
Det funkade. "Haka fast" var ordet, det gjorde den nu. Problemet var att eftersom jag inte placerat borrhålen på millimetern rätt, och eftersom inte hålen i konsolen var avlånga, fick jag tidigare trycka lite på expandrarna för att få dit konsolen, vilket gjorde att de åkte in i väggen igen. Men nu hade de hakat fast så nu gick det! Tack återigen för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.