Har beställt ett IKEA-kök som jag byggt på i några veckor. På tisdag kommer bänkskivor och de sista sakerna. När jag idag skulle påbörja monteringen av skåpen, konstaterade jag att de beställda bänkskivorna är för korta. Säljaren som hjälpte mig med den slutgiltiga ordern har helt sonika missat att räkna med passbitarna på två av tre bänkskivor. Båda dessa skivor är alltså nu 20mm för korta. IKEA har ju ett kontrakt, där köparen skriver på och tar på sig allt ansvar i samband med beställning av köket/skivorna, så jag misstänker att jag inte har så mycket att "sätta emot". Min sista chans är om någon klurig människa på detta forum kan hjälpa mig att på något vis "trolla bort" mellanrummet mellan vägg och skiva.

Bifogar bild på aktuell skiva, vilken är för kort till höger. Det är den långa skivan längst upp vid hällen som är för kort, samt den korta längst ner till höger.

Mvh/ Lasse
 
  • Slutlösningen_uppifrån.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sätt en skiva gips på väggen.
 
Kan du sätta någon sorts list på gavlarna, kanske med krokar för handdukar eller skärbräda på kanken? Kanske i samma trä som täcksidan?
 
Fråga på IKEA först, det är ju ändå de som räknat fel. Som jag uppfattade det, så är det främst när kunden själv räknat ut bänkmåtten som regeln om eget ansvar gäller till 100%.
 
Vad jag har hört är det ett vanligt problem för IKEA med felaktiga bänkskiver men de brukar fixa det med nya skivor ,men det är inte säkert det blir rätt nästa gång heller hos en kompis blev det rätt den tredje gången men de tog sitt ansvar.
 
Tack för alla svar !!

>pinebar
Hur menar du ? Det är inte den "öppna" skivkanten som felar, utan det är de kortsidor som vetter mot vägg som är problemet.

>Anna_H
Helt rätt - jag bör nog fråga i alla fall. IKEA har ju trots allt, i alla fall i mina ögon, byggt upp ett förtroende och kvalitetskänsla med kunden i fokus, som är värt att testa. Det kaske går...:)

Måste nog invänta bänkskiovrna i alla fall - med lite tur så hat dom gjort dom lite för långa ;)

mvh/ Lasse
 
Lasse

Kontakta ikea på ett vänligt sätt, säg att du fått hjälp med beställningen av dem och att det har blivit fel.

Tror inte att de fabriks kapar fel.

Tror att det löser sig.
 
Jag räknade själv på alltihopa, det verkar vara det bästa. Fick visserligen räkna om sedan när jag kom dit och skulle beställa eftersom de måttsätter lite skumt, men jag hittade ett snarlikt modellkök att jämföra med. Stämde exakt på millimetern, fick bara tälja borttvå millimeter trä från en list inne i diskbänken eftersom jag glömt räkna av tjockleken på plåten på hon.

Nåväl, meningen var inte att skryta, utan att påpeka att jag då fick skriva på en extra blankett om att jag färdigställt beställningen själv och att de därför avsade sig allt nsvar, lite mer än den vanliga alltså. Den vanliga uppfattar ja som att de inte tar ansvar för hur du mätt ditt kök, men att de ansvarar för sina mått, dvs skivan ska passa deras skåp, men går skåpen inte in för att köket är 10 cm kortare än du mätt upp får du skylla dig själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.