Vet inte riktigt hur jag ska förklara detta men jag har låtit en entreprenör göra en "plintgrund" åt mig med 3 plintrader. På dessa plintar ska jag placera prefabricerade bjälklag av ett visst mått (4st "boxar" totalt). Plintarna har förankringsjärn. När jag bad entreprenören göra grunden gav jag honom en ritning där avståndet mellan förankringsjärnen skulle vara bjälklagets mått +10mm för att ha lite marginal (5mm på varje sida). Nu när grunden är färdig och jag kontrollmätt visar det sig att avståndet på 2 av 5 ställen är ca 3-4mm kortare än bjälklagen vilket gör att dessa inte kommer passa utan att något görs. Jag har då kommit på tre sätt att "lösa" detta problem.

1. Såga av förankringsjärnet nere vid plinten och bara lägga på bjälklaget utan att förankra det i den ändan. Det kanske finns ngt. annat sätt att förankra bjälklaget i plinten?
2. "Gröpa" ur bjälklaget precis vid förankringsjärnet för att få det att passa på så sätt.
3. Låta entreprenören göra om plintarna.

Själv är jag inne på alternativ 1. 2 faller bort pga det inte verkar vara så smart att försämra bäraktigheten på bärlinan genom att karva bort lite trä samt att det blir svårt att "tvinga" ihop de olika bjälklagen med varandra. 3 faller bort för att det kommer ta för lång tid innan det blr klart. Dessutom är jag lite osäker på vilken noggrannhet som brukar uppnås vid sådana här jobb +-10-15mm kanske är helt normalt och något jag borde tänkte på?

Någon som rekommenderar något av förslagen ovan eller har något annat?

/Maxen
 
Tror iofs inte att det vore så farligt att karva bort några millimeter just över plinten, det är knappast där som belastningen blir störst, låter nästan som det enklaste alternativet.

Annars kan du ev. byta ut förankringsjärnet, såga av det och borra i plinten sätt i en stålexpander och bulta fast ett vinkeljärn.

Fast det är klart troligen spelar det inte så stor roll om du får förankring i samtliga punkter.
 
Tackar för svaret. Tror nog jag kör på att "såga" bort förankringsjärnen och låta bjälklaget ligga rakt på plinten utan förankring. Eventuellt borrar jag ett nytt hål så som du beskriver det. Jag ovan att jobba med betong men finns det ingen risk att plinten spricker när man borrar?

/Maxen
 
Nukan det nog bero på hur grov plinten är, men det bör inte vara någon risk att den spricker.
 
Jag har inte mätt hur grov den är men skulle gissa på ca 20cm i diameter. Det är i alla fall inte den "smalaste" varianten.
/Mxen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.