Halloj alla kunniga!

Jag byggde om min entrétrappa förra sommaren, med tanken att behålla taket från den gamla. Men nu har jag bestämt mig för att jag vill bygga ut även taket till den röda markeringen på bilden.

Det vet jag att reglarna klarar.
Men jag skulle också vilja hänga upp en soffa (se bild).

Den skall hänga vid den rosa markeringen, dvs nära regeln och där taket är fäst i huset.

Reglarna är 70x70mm och sitter i marken med stolpsko.

Kommer min 70 regel att hantera vikten av gungan och taket? (gungan + person i ca 130kg).


OBS! Det är inte katten på bilden som skrivit brevet.
 
  • Nyligen byggd trätrappa framför hus, röd markering visar tänkt takförlängning och rosa där gunga ska hängas, katt på trappan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle vara betydligt oroligare för vindpåverkan och vridande krafter där än en liten gunga.

Är taket korrekt designat så är dimensionerande snölast garanterat betydligt tyngre än vikten av en gunga med en person i.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Jag skulle vara betydligt oroligare för vindpåverkan och vridande krafter där än en liten gunga.

Är taket korrekt designat så är dimensionerande snölast garanterat betydligt tyngre än vikten av en gunga med en person i.
Bra svar. Taket stod på liknande reglar innan - vilka var helt genomruttna och har ändå klarat rejäla vindstormar och rejält med snö.

Är det ett tecken på att jag kan vara "säker" med mina färska 70-reglar?
 
Magnus E K
Kanske svårt att bedöma utifrån bilden, men rent visuellt tycker jag det ser lite klent ut. Även om det förmodligen håller utan problem så kan det göra att man inte känner sig lika "bekväm" med konstruktionen som om det vore lite rejälare (typ 3-4 90x90-stolpar).
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Kanske svårt att bedöma utifrån bilden, men rent visuellt tycker jag det ser lite klent ut. Även om det förmodligen håller utan problem så kan det göra att man inte känner sig lika "bekväm" med konstruktionen som om det vore lite rejälare (typ 3-4 90x90-stolpar).
Du hade bytt reglarna?
 
Magnus E K
Antagligen, om det ser likadant ut i verkligheten som på bilden. När det gäller synliga bärande delar så tycker jag bättre om utseendet när det är lite överdimensionerat (och kanske är det för klent i ditt fall; någon som kan borde räkna på det).
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Antagligen, om det ser likadant ut i verkligheten som på bilden. När det gäller synliga bärande delar så tycker jag bättre om utseendet när det är lite överdimensionerat (och kanske är det för klent i ditt fall; någon som kan borde räkna på det).
Du har rätt. Får helt enkelt bita i det sura och byta ut. Gör om - gör rätt.
 
Såhär blev det. Jäkligt mycket snyggare. Och stabilt som tusan. Lär stå kvar när huset möglat ihop =)
 
  • Renoverad veranda med stolpar och tak, upplyst entrédörr, i skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat hus med ny entrétrappa och belysning i skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Per i Hamrånge och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.